webForumDet fria alternativet

Ni med Com Hem, hur funkar deras tjänster?

Bredband & telefoni

26 svar · 1 354 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Om några veckor flyttar jag in i ett Com Hem-hus och givetvis har man börjat utforska alternativen... ;)

Vilken fart det blir på bredbandet, 8 eller 24, har jag inte kommit fram till än, men hur är kvalitén, farten, avbrotten?
Fast ip har jag förstått att det inte är, men hur ofta får man ny om burken står på 24/7?

På tvsidan har jag ju märkt att det Discovery Mix upphört att existera och att Eurosport numera kostar, men jag funderar på att hoppa på en box direkt, jag vill ha lite fler roliga kanaler.
Likadant där, blir det mycket pixlar och tjafs eller funkar det som det ska?

..och då får man ju telefoni på köpet! Är det nåt att ha?
Vad får man för nummer, slumpas det fram och man blir helt enkelt tilldelad nåt eller får man välja?
Jag hade så förbannat bra nummer i Jönköping och mitt mobilnummer skaffade jag när jag jobbade på Telia så man är ju lite bortskämd. :e

Jag har inte haft Com Hem tidigare, så jag är ju lite nyfiken. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tycker att det fungerar bra! Betydligt bättre hastighet än BBB vid samma avtal (24Mb) TV har jag men kör inte eftersom det krävs mera för att överträffa det fasta kanalerna. Telefon har vi porterat dvs samma nummer som hos Telia.
Kanon överskådligt på fakturan och inga problem med support de få gånger jag har ringt.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du kan inte ha boxer i ett ComHem-hus ifall du inte har en egen antenn, tyvärr. :(

Annars har jag inget att klaga på. Alltid bra bild och så. :OO

Även ComHem har en box med kort.
Kanalerna finns väl här:
http://comhem.se/portal/comhem/tv_allakanaler

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Nu var det några år sedan jag använde InternetCable men jag kan inte komma på några större haverier med den tjänsten. Stabil som attan för min del och hastigheten höll de också mycket bra. Min burk rullade då i flera veckor i sträck utan att jag blev utkastad och fick ny IP. Det är nästan så jag vill kalla den för halvstatisk, så här i efterhand. Så, varför bytte jag? Inte direkt för att tjänsten blev sämre utan för att jag plötsligt landade i en kåk med BBB och 100mbit. :p ;)

TV:n så. Jag kör digitalbox och Canal+-paketet (och har så gjort sedan 2003) och under ett stort antal veckor fram tills häromdagen hade jag stora problem med pixlar, bildfrysningar och en box som tappade inställningar. Som du ser så löste det sig - och det var faktiskt inte ComHem det var fel på (min prestige fick sig en rejäl törn där ;) ). Återstår bara att se hur helgens sportsändningar artar sig, det blir min värdemätare. Jag har i stort sett alltid haft halvbra kvalitet när det har vankats Premier League på helgerna. Som en hårt och dåligt komprimerad mpeg-rulle ungefär.

En bra sak med CH:s TV-utbud är att man kan plocka hyfsat fritt bland kanalerna (vilket inte är möjligt hos flera andra leverantörer som exempelvis Telia, vars digital-TV-utbud enbart bjuder på CanalDigital). Själv kör jag som jag redan nämnt hela C+-utbudet men funderar på att haka på Viasat Sport 1-3 för 59:- spänn i månaden. Förvisso en jävla massa golf men med tanke på hur mycket mer Champions League jag får så vägs det upp. ;)

Telefonin har jag ingen erfarenhet av (en kompis kör dem dock och den fungerar väl sådär, enligt hans utsago) men mitt tips är att skaffa dig ett bra mobilabonnemang istället. En telefon mindre att bry sig om. En räkning mindre att bry sig om. Ett nummer mindre för din omgivning att bry sig om.

Slutsats? Om jag rekommenderar ComHem? Japp, så länge man slipper ha konktat med dess kundtjänst. ;)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Kund sedan 2001, varit med sedan 0,5mb, nu sitter vi med 24 mb/sek. Fungerar riktigt bra för det mesta. MEN! Sedan början av augusti så har det fungerat skit.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Dryden skrev:

Telefonin har jag ingen erfarenhet av (en kompis kör dem dock och den fungerar väl sådär, enligt hans utsago) men mitt tips är att skaffa dig ett bra mobilabonnemang istället. En telefon mindre att bry sig om. En räkning mindre att bry sig om. Ett nummer mindre för din omgivning att bry sig om.

Farsan har Comhems telefoni och det har funkat bra. Om du tar både bredband och TV (box) så bjuder Comhem på den fasta avgiften på telefonin. Com Bo tror jag det heter.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har haft Comhem i två omgångar, dock endast för analog tv och bredband.

För ett par år sedan körde jag 8/1-tjänsten och nu har jag sedan ett par månader tillbaka 24/1 (var egentligen nöjd TDC-kund, tills Skanova fipplade till det i telestationen i samband med flytt, men det är en annan historia ;)). Hastighetsmässigt har jag ett antal mbit mer nu än när jag hade TDC, trots att TDC på pappret kallade sin tjänst för (upp till) 28 Mbit.

Har haft samma ip-adress sedan jag flyttade in i juli, men jag har å andra sidan min router igång dygnet runt.

Allt har hur som helst fungerat bra och utan några större driftstörningar. Kundtjänsten har jag ingen erfarenhet av.

Dryden skrev:

Men hakar man på bredband och tv får man väl telefoni gratis, så då är det ju inget att fundera över?

Jaja, får man telefonin gratis så shoot. Fortfarande ett extra nummer att hålla koll på. :p ;) Talar av egen erfarenhet då jag gav upp den fasta telefonin vid senaste flytten (främst för att jag inte kunde köra ip-telefoni). Inget jag har ångrat idag, ett knappt år efteråt. Inte ens ett gratisabb skulle få mig tillbaka. Men det är ju jag det.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har haft Combo i sedan starten nästan och det funkar mycket bra. Väldigt sällan avbrott och är det de som fixas det oftast snabbt. TVn kan jag inte minnas att jag haft avbrott på någonsin. Nummer till telefon fick iaf jag välja. Du kan säkert flytta ett nuvarande nummer till comhem också.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Har Combo är inte nöjd med vad de har levererat, har 8mbit alternativet och tvingas köra med redudans då det är väldigt ostabilt, vanlig telefoni fungerar klockrent och digitalboxen fungerar så länge man använder den frekvent, men som en annan som ligger ute i längre perioder så får man dra igång boxen några timmar för att den skall hitta signalen vilket är jäkligt surt, då man oftast bara är hemma några dagar i stöten.

Sedan så är väl deras kundservice inte den bästa enligt min erfarenhet.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Har combo, har LARGE på allt, och har haft det i ca 2,5 år, Och har aldrig haft något strull med det...

Drog ett mail till kundtjänsten i torsdags kväll och de svarade efter exakt tio minuter, så vad gäller responstid är jag nöjd. :e
Tydligen slumpas tre nummer fram och man får välja mellan dom, ur Com Hems nummerserier. Damn, sexställigt Brommanummer kan man ju fetglömma... ;)

Tengblad: Japp, man kan portera nummer till Com Hem, men bara inom samma riktnummerområde givetvis. Nu fimpade jag mitt Telia-abonnemang när jag flyttade, så mitt strålande nummer 036-123045 har jag numera i salig åminnelse...

Satt också och pillade med deras beställningstjänst för att se vad totalkostnaden blir och den var minst sagt knepig att begripa. Men har jag fattat det rätt om månadskostnaden höjs som satan när bindningstiden går ut?

Om man nu går på tv-biten, vad vill man ha för box? De har tre alternativ, finns det fler som funkar eller måste man ta en av dom?

Var tvungen att kolla nu på ComHem. Jag har ingen bindningstid och kan inte se att det har ökat i pris!
Jag har small på TV och Telefoni samt LARGE på Bredband.
När det gäller telefonnummer att välja tror jag att du kan ordna ett bättre alternativ än tre slumpvisa. Annars reggar du på en IP ooperatör ocj kanske kan du ta tillbaka ett 036 nummer om du vill eller skapa 075

:stefan: skrev:

Drog ett mail till kundtjänsten i torsdags kväll och de svarade efter exakt tio minuter, så vad gäller responstid är jag nöjd. :e

Been there, done that. Så länge man inte är kund svarar de toksnabbt. Värre sedan när du väl blir kund, då hamnar du i samma fack som oss andra redan befintliga kunder som får vänta på svar i en-två dagar. ;)

Dryden skrev:

Been there, done that. Så länge man inte är kund svarar de toksnabbt. Värre sedan när du väl blir kund, då hamnar du i samma fack som oss andra redan befintliga kunder som får vänta på svar i en-två dagar. ;)

Har ett mail som jag skickade iväg den 25 juni, men fortfarande inte har fått svar. Har som haft synpunkter främst gällande mitt bredband som jag inte är speciellt nöjd med.
Sist jag var i kontakt med Kundservice så låg mitt ärende för utredning.

Ja, jag funderar på att dra iväg ett mail till för bildkvaliteten är inte på heltopp trots mitt antennkabelbyte i veckan. Pixligt under ManUtd-matchen förut och samma fenomen nu under IFK-Elfsborg. Eller så är det bara jag som granskar det med förstoringsglas. :p ;)

En tanke som slog mig nyss: när det gäller adsl ligger det i formatets natur att det kan bli bökigare om det är långt till telestation och att uploadfarten är kass.

Men hur är det med kabeltv-bunden då? Hastigheterna är samma som i adsl, men finns det nåt liknande med att det går långsammare? Om man är längre från ... tvstationen? :q :e

Alltså, har man 24 mest hela tiden oavsett var man bor eller är det också fråga om lägre hastigheter om man bor för långt från vad-det-nu-är?

I mitt hus finns det bara nio lägenheter om det är av intresse.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

En tanke som slog mig nyss: när det gäller adsl ligger det i formatets natur att det kan bli bökigare om det är långt till telestation och att uploadfarten är kass.

Men hur är det med kabeltv-bunden då? Hastigheterna är samma som i adsl, men finns det nåt liknande med att det går långsammare? Om man är längre från ... tvstationen? :q :e

Alltså, har man 24 mest hela tiden oavsett var man bor eller är det också fråga om lägre hastigheter om man bor för långt från vad-det-nu-är?

I mitt hus finns det bara nio lägenheter om det är av intresse.

Det är full fart, inte samma problem som med DSL. :)

Detta tror jag är mitt problem och jag har försökt påvisa detta till dem vid åtskilliga gånger, bor i centrala Västerås och är bergsäker på att jag har problem med tillgängligheten p.g.a vi är många som är kopplade till samma telestation, men detta säger de inte jutan att problemet är min utrustning, när jag förklarar att jag har arbetat med detta sedan nästan 15 år tillbaka så brukar jag bara få en massa flummiga svar så vi står på samma punkt som i våras och svårt att tänka mig att situationen är bättre i Stockholmsregionen.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)