webForumDet fria alternativet

Förstärkare/receiver

Ljud & bild

5 svar · 642 visningar · startad av colione

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag håller på att bygga ihop ett eget trevligt hemmabio-system/nöjesanläggning och skulle behöva hitta ovanstående, då jag inte är speciellt jätteinsatt i detta ber jag er om hjälp.
Jag har följande krav:

• Ska enkelt kunna koppla in min 360 i den, den stöder analog komposit samt optisk SPDIF, det senare är att föredra.
  • Ska kunna ta ljud från TVns optiska SPDIF.
  • TVn har även analog komposit (AUX) för L och R, det ska den kunna ta emot.
  • Den ska kunna mixa upp ljud som kommer in i stereo till typ 5.1

Den får gärna hålla hög kvalité och ha ganska mycket kraft så den klarar att driva högtalarna jag ännu inte köpt. :e ;)

Någon prisbild har jag inte för tillfället, men jag har heller inte hur mycket peningar som helst.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

jag tycker nog att du verkar väldigt insatt .... :)

Bara för att jag vet vad jag vill ha betyder inte det att jag vet vad som är bra. :)

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

........ :r

Ingen som sitter på kunskap i området? :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Lite grundläggande är att du bör satsa mest pengar på förstärkare och högtalare. Detta eftersom allt ljud ska passera dessa komponenter. Det är även ett skäl till att lägga krut på kablarna mellan högtalare och förstärkare.
Nästa tips är att du tar dig till den lokala hifi-butiken tillsammans med några skivor musik som du brukar lyssna på. Detta för att lyssna in dig på utrustningen som kan vara intressant. Smaken är ju som bekant som baken. Jag lyssnar mycket på kvinnliga sångerskor och akustisk musik, således föll jag för Snell Type C/V för många år sedan och det är ett val jag är nöjd med än idag.

Jag skulle inte lägga massa pengar på prylar på nätet som jag inte har fått möjlighet att provlyssna. Det finns tillfällen när lokala butiker slår både ett och två snäpp högre.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)