webForumDet fria alternativet

HFTV Hrmmm?

Ljud & bild

25 svar · 1 317 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Hej.

Jag har en LCD TV som är HDTV-Kompatibel.
Men vad menas egentligen med detta?

Jag har ett XBOX 360 som jag tänkte jag skulle koppla in och använda HD istället för vanlig bild.

Men hur gör jag egentligen?
Måste det va en FULLHD för att detta nu ska funka?

http://se.pricerunner.com/pi/2-276690/TV/Diboss-LT-32HLP-produktinformation

Där kan ni se mer information om tvn jag använder.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Varken XBOX 360 eller din LCD-TV har HDTV-utgångar. Du får i stället ansluta den som en vanlig datorskärm. XBOX 360 har analog VGA-utgång. Din tv har digital DVI-ingång och kanske även VGA, men saknar den VGA får du köpa en adapter. Din tv har upplösningen 1366x768, så det blir ju betydligt bättre bild än vanlig tv.

Men.. Hmm..

På mitt xbox så bak på den dosan så är det 6 kablar först dom 3 vanliga Gul, röd, vit sen tre till.
Sen på den dosan som går in i xboxet så kan jag välja mellan TV och HDTV..
Men vad menas då med att Tvn är HDTV-Kompatibel?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

HDTV-kompatibel innebär att en TV kan ta emot HD-signal (720p/1080i) och visa den, men inte med den högsta HD-kvaliteten. Detta kan bero på att TV:n har för låg upplösning eller att TV:n inte har någon av de digitala ingångar som behövs (DVI och/eller HDMI med HDCP stöd).

Okej..

Och hur gör jag för att skicka en HD-signal ifrån mitt XBOX till tvn då?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Via VGA, jag vet dock inte hur man ställer in det i Xboxen.

Vga, är det den kablen man kopplar in datorn ?
För det finns ju massvis med ingångar.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Ser ut såhär.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

På min kontakt (komponent HD av), orginal till Premium i alla fall, så finns det en liten switch som slår på/av hd-signalen. Sedan kan du ange vilken upplösning du ska ha i dashboardens inställningar. Jag kör med 720p.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Använd inte kabeln som Melea hänvisar till om du vill ha HD-upplösning. Då ska du använda Compusas förslag, den kör jag med och det funkar finfint. Sedan kan du skaffa en sån här så kan du se på HD-DVD också!

Poteta skrev:

Sedan kan du skaffa en sån här så kan du se på HD-DVD också!

Mmm, en sån vill jag också ha :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Compusa skrev:

Mmm, en sån vill jag också ha :)

Kan starkt rekommenderas!
Trots att jag "bara" har 720 linjers HD så blir det en grym upplevelse att titta på HD-DVD. Första gången blev jag inte så imponerad men när jag drog fram fåtöljen till 1,5 m från TV:n så blev det otroligt mäktigt. Att de bakre högtalarna verkligen kom bakom mig blev en väldigt bra sidoeffekt också. :)
Enda nackdelen är priset, 249 kr för de flesta HD-DVD:erna. Sista köpet var Apollo 13 med Tom Hanks, grymt vackert med rymdscenerna!

Akerlundh skrev:

På mitt xbox så bak på den dosan så är det 6 kablar först dom 3 vanliga Gul, röd, vit sen tre till.

De tre extra är komponentvideo, men det verkar inte din tv ha enligt din länk.

Akerlundh skrev:

Men vad menas då med att Tvn är HDTV-Kompatibel?

Att den skulle kunna ta emot HDTV om den hade haft en sådan ingång. Det vill säga att tv:ns kvalitet/upplösning är tillräcklig för HDTV, men den saknar digitala ingångar för det.

Däremot kan du alltså använda den höga upplösningen om du kopplar den som datorskärm (vga/dvi).

För att försöka reda ut det lite grann...

HDTV är upplösningen 1280x720. Det ska överföras digitalt, med en HDMI-kabel. Såväl din tv som XBOX 360 saknar sådan digital utgång. I stället har XBOX en analog utgång för detta, komponentvideo. Din tv saknar dock sådan ingång. Men XBOX har även en utgång för datorskärm, och som du kanske vet kan ju datorskärmar visa ännu högre upplösning. (Jag har ju 1600x1200 på min exempelvis.) Din tv har upplösningen 1366x768 och kan ta emot detta digitalt på en DVI-ingång (samma som nyare datorskärmar). XBOX skickar det dock bara analogt på en gammal hederlig VGA-utgång. Så, frågan är om din tv också har en analog VGA-ingång, annars måste du köpa en converter från VGA till DVI.

tydal skrev:

De tre extra är komponentvideo, men det verkar inte din tv ha enligt din länk.

Att den skulle kunna ta emot HDTV om den hade haft en sådan ingång. Det vill säga att tv:ns kvalitet/upplösning är tillräcklig för HDTV, men den saknar digitala ingångar för det.

Däremot kan du alltså använda den höga upplösningen om du kopplar den som datorskärm (vga/dvi).

För att försöka reda ut det lite grann...

HDTV är upplösningen 1280x720. Det ska överföras digitalt, med en HDMI-kabel. Såväl din tv som XBOX 360 saknar sådan digital utgång. I stället har XBOX en analog utgång för detta, komponentvideo. Din tv saknar dock sådan ingång. Men XBOX har även en utgång för datorskärm, och som du kanske vet kan ju datorskärmar visa ännu högre upplösning. (Jag har ju 1600x1200 på min exempelvis.) Din tv har upplösningen 1366x768 och kan ta emot detta digitalt på en DVI-ingång (samma som nyare datorskärmar). XBOX skickar det dock bara analogt på en gammal hederlig VGA-utgång. Så, frågan är om din tv också har en analog VGA-ingång, annars måste du köpa en converter från VGA till DVI.

Min tv har både VGA och DIV ingång.
Jag har en sådan kabel som Compusa skrev innan.
Men om jag köper denna kablen kommer jag då kunna utnytja HDTV?

Ja, det står ju i beskrivningen att den stödjer High Definition, exempelvis 720p. Kom dock ihåg att ställa in vilken HD-upplösning Xboxen ska skicka till din tv. Det gör du i inställningarna på Xboxen.

Okej.

Men få göra en chansning då iaf.

Tack för alla svar.

Vad jag förstår så kan din tv inte ta emot hdtv-upplösning på den porten, men eftersom den stöder högre upplösning än vanlig hdtv (1366x768 i stället för 1280x720) så gäller det ju bara att du ställer in Xbox:en på den högre upplösningen i stället.

tydal skrev:

Vad jag förstår så kan din tv inte ta emot hdtv-upplösning på den porten, men eftersom den stöder högre upplösning än vanlig hdtv (1366x768 i stället för 1280x720) så gäller det ju bara att du ställer in Xbox:en på den högre upplösningen i stället.

På VGA porten eller vilken menar du?

Ja, det är den enda högupplösta porten tv:n har.

Det känns som jag säljer denna tvn och köper mig en full-hd istället nästa månad.

Men tack för alla svar i alla fall :birp

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)