webForumDet fria alternativet

Netgear SC101 - OMG!

Program & appar

6 svar · 650 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Jag tror jag gått på en landmina..

Till att börja med så är denna lilla nätta "NAS" helt värdelöst. Om ni funderar att köpa den, DON'T!

För det första, den söta lilla texten på förpackningen:

Shareable (Mja, om du har Win 2000/Win XP och har tid att installer mjukvaran på datorn)

Affordable (Ja den var inte dyr, därför köpta jag den)

Fail-safe (hrrm.. får den inte ens att fungera.. )

Expandable (max två hårddiskar, sen kan de väl vara stora då, så ja!)

Dock med uppdateringen av programvaran till denna brödrost (ser faktiskt ut som en) kunde jag inte använda mina hårddiskar, så jag prövade med den som i boxen, jo den lyckas formatera disken, men inte mer än. Den lyckas inte ge den någon "drive letter".. så då blir den ju helt oanvändbar.

För att man skulle kunna nyttja denna brödrost måste man installera en mjukvara på burken, vilken givetvis inte funkar i Linux, Mac eller för den delen Win Vista.

Det värsta med allt, förutom att jag inte får den att fungera, är att den inte använder standardiserade filsystem, ex FAT, NTFS eller liknande utan netgears egna påhitt, så har man väl fått denna brödrost att fungera och fyllt disken/diskarna med gotta och sen vill stoppa in den/dem i datorn, vänta dig att det inte funkar..

Hade varit guldvärt om den hade funkat som en simpel vanlig externhårddisk som man hade kommit åt via nätverket. :)

Så köper man denna, stoppa inte in din favodisk med dina bröllopsbilder och liknande om du inte har tid med att få dem bortblåsta eller vill betala dyra pengar till någon firma som fixar tillbaka dem.. :P

För den delen så funkar den nog alldels utmärkt som dörstopp eller om man har lust bygga om den till något.. :e

Over n out!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det kunde jag sagt till dig innan du köpte den :p

stoffe-2k skrev:

det kunde jag sagt till dig innan du köpte den :p

Som sagt, tror jag gick på en landmina, men missade skylten: Varning! Minerat område!

Ps.
Någon som vill köpa en prima fin Netgear SC101, endast 12 timmar gammal ;)

Fredde Mannen skrev:

Som sagt, tror jag gick på en landmina, men missade skylten: Varning! Minerat område!

Ps.
Någon som vill köpa en prima fin Netgear SC101, endast 12 timmar gammal ;)

*tipsa* http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=151750&hl=

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag köpte en Western Digital disk igår och den var mycket över förväntan! Superläcker!

Jag har ingen erfarenhet av NAS, men längst ner på denna sida:
http://www.inwarehouse.se/SearchResult.aspx?src=nas

...finns Western Digital och om jag haft möjlighet till NAS skulle jag definitivt överväga Western Digital!

Nåväl... lite trist att posta om detta så här i efterhand... Du får inte ta illa upp! Detär bara att gå vidare. Det blir lite dumt ibland, det händer alla!

Eclipse skrev:

Jag köpte en Western Digital disk igår och den var mycket över förväntan! Superläcker!

Jag har ingen erfarenhet av NAS, men längst ner på denna sida:
http://www.inwarehouse.se/SearchResult.aspx?src=nas

...finns Western Digital och om jag haft möjlighet till NAS skulle jag definitivt överväga Western Digital!

Nåväl... lite trist att posta om detta så här i efterhand... Du får inte ta illa upp! Detär bara att gå vidare. Det blir lite dumt ibland, det händer alla!

Då borde du läsa det här ;)

http://discuss.extremetech.com/forums/1/1004388752/ShowThread.aspx

Jag säger då, vad som helst utom denna brödrost... hade den nu blitt tillräckligt varm nog fort hade jag använt den som brödrost.. nu är den i alla fall nedpackad i lådan igen och skall se vad man kan göra med den... :s

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)