Hej,
Efter att ha varit utan piano under några år suktat fruktansvärt har jag bestämt mig för att äntligen köpa ett elpiano. Det är två begagnade elpianon som säljs nära mig:
Yamaha Clavinova CLP250 för 3600kr
och Yamaha Clavinova CLP-123 för 5000kr (det stod bara CL-123 men jag antar att det är CLP??).
Jag vet ingenting om elpianon och skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig på traven. Jag kan nog högst spendera 10.000 kr, fast det är verkligen att ta i. Om någon av de ovan nämnda pianon vore ok vore det helt underbart.
Det jag vill ha med pianot är en äkta pianokänsla. Jag har inget intresse av olika ljud eller elektroniska saker, utan jag vill bara ha ett piano men som jag kan ha hörlurar i. Tangenterna ska kännas äkta - ingen frustrerande keybordkänsla.
Kan någon av de ovan nämnda clavinovorna vara något eller borde jag satsa på något nytt? Vad skulle ni då rekommendera?
Det skulle vara CLP-123 i så fall. CLP-250 har inte fullt antal tangenter, en oktav mindre ungefär. Men 5000, då börjar vi nästan komma upp i vad ett nytt kostar, och CLP-123 är ju ändå 15 år gammalt...
Bor du i Stockholm? Åk isåfall in till Jam, dom är betydligt billigare än musikbörsen. Ska in där imorgon och testa lite. Siktar på en Casio px-310 som dom inte hade inne förra gången då jag var där. Men de fanns diverse modeller där till bra pris och skön känsla.
Tack för välkomnandet och råden!
Du har rätt tydal, när det är en sådan liten prisskillnad är det lika bra att köpa ett nytt. Jag bor i Umeå som bara har en musikaffär, så jag hoppas de har särskilt Yamahan där så jag kan provspela lite på den. Har någon av er prövat att spela på Yamaha YDPS30? Är den billig för den inte har en massa tekniska detaljer eller för att det är sämre ljud, anslag osv? Är den som ett fullstort piano, alltså tangenterna är inte förminskade och smalare? Jag har sett på andra forum att de flesta föredrar Yamaha framför Casio, vad tycker ni? Har nån av er spelat på Casion och vad tyckte ni då?
Jag hoppas verkligen musikaffären har båda så jag kan pröva, åh så spännande!!
Så tyvärr bor jag som sagt i Umeå Rinaldo. Får man samma pianokänsla i de mobila digatalpianon som i de "stationära"? Bara det att det känns mer pianoaktigt att ha ett digitalpiano som ser ut som ett piano?
Förmodligen låter inte YDPS30 riktigt lika bra, men det borde vara fullt tillräckligt ändå. Fast det viktigaste är nog ändå hur du tycker den är att spela på, för det går ju alltid att använda andra ljud. Kontrollera så den har MIDI bara, för i så fall kan du ansluta den till andra synthar och datorer och spela med deras instrument. Exempelvis kan man till en kraftfull dator köpa Reason (kostar 4000) och komplettera med Reason Pianos (1000 kronor) och då har du ljudet från en Steinwayflygel att spela med. Så här låter det när jag spelar på min Yamaha igen, fast nu ansluten till datorn så ljudet som hörs är från Reasons Steinwayljud: http://www.tydal.nu/awsop.mp3
Tack för råden igen tydal! Förhoppningsvis har jag tid att imorgon åka till musikaffären och se vad de har. Ditt digitalpiano lät jättebra, jag ska absolut se till om YDPS30 har MIDI. Det var en väldigt vacker låt du hade komponerat också! :)
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25