webForumDet fria alternativet

Bök med Canal Digital - "ingen tillgång"..?

Mobiltelefoner

4 svar · 2 406 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Päronen har gått och skaffat parabol på gamla dar! (y)

På ytterväggen sitter en parabol med fyra huvuden och i vardagsrummet står en tv med dekoder där det finns 150+ kanaler. Japp, farsan har zappat och antecknat. :e

Men på mitt gamla rum står det också en tv och en dekoder, men där funkar det inte. :l

Tvn är en Philips 32" med drygt två år på nacken, den funkar kalas vanligtvis så den misstänker jag inte.

Vad jag än försöker välja för kanal, betal som fria, får jag bara detta...

Dekodern skrev:

Behörighetskontroll

Conax Conditional Access

Ingen tillgång

Say what? :q

Jag har bläddrat i den högst kortfattade manualen och så mycket har jag förstått att det inte är någon spärr igång, då hade jag fått upp en ruta där pinkoden ska skrivas i.
För att vara säker satte jag en spärr på några kanaler, men jag fick samma text som ovan trots det.

Det riktigt sura är att det enligt farsan funkar med en gammal 20" de har haft där tidigare. :l

Några idéer?

Jag funderar på en reset under Systeminformation - Reset, men då antar jag att man får leta rätt på och arrangera kanaler igen? :q

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Hur är din dekoder kopplad till parabolen? Det är inte så enkelt att den inte är inkopplad?
Vad är det för märke på din dekoder?

Nu gissar jag lite också. :)
Om din dekoder är en Canal Digital-dekoder så funkar den inte utan ett kort från Canal Digital. Det går alltså inte att se några kanaler alls, inte ens fria.

Om du har ett nytt avtal och ny dekoder, samt att den är kopplad till rätt huvud på parabolen så tar det upp till en timma innan man får bild första gången. Låt bara dekodern stå på t.ex. Kanal 5 ett tag. Oftast går det på kortare tid men ge det en timma så ska det funka. Efter en timme är det inte lönt att vänta längre, då är det något annat fel.

Kolla så att kabeln som går till dekodern är kopplad till rätt huvud på parabolen. Den ska vara kopplad till huvudet som är längst åt öster. Eller om du har huvudena i magen och själva skålen bakom huvudena så är det längst till höger som gäller. Hoppas du fattar... ;)

Se efter så inte mittledaren i kontakten på kabeln ligger emot höljet (metallen). Då blir det kortslutning och inget funkar då heller.

Men med tanke på felmeddelandet så skulle jag tippa på att du ska låta dekodern stå på i en timma.

Nu läste du lite för snabbt tror jag. ;)

En annan tv på samma plats har funkat tidigare, det borde alltså inte vara något problem med kabeldragning och/eller kort i dekodern. Eftersom bägge dekodrarna är kopplade på samma parabol borde det inte heller innebära några skillnader mellan dom.

För säkerhets skull ska jag testa med den andra tvn också för att vara på den säkra sidan.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Kan det vara så att dekodern inte har varit på inom en månad? I så fall behöver kortet få in nya nycklar (koder) och det får det genom att stå på samma kanal (t.ex. Kanal 5) i upp till en timma.

Kan du läsa felmeddelandet i TV:n så är det inget fel på TV:n, du behöver inte prova med någon annan.

Den har stått på konstant (dvs inkopplad, inte påslagen) så jag testade med att dra ur sladden en stund plus att ta ur och peta i kortet igen - vips hoppade några kanaler igång, dock inte alla och några har inte ljud, men det kanske ordnar sig vad det lider.

Har inte kollat sen i morse så nu kanske allt är som det ska. ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)