webForumDet fria alternativet

HDMI & DVD vs SCART & DVD

Ljud & bild

5 svar · 785 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Har precis köpt mig en lcd-tv (Philips 42") och är väldigt nöjd. Har hittills testat Xbox 360 med HD men ännu inte DVD-spelaren då den inte har någon HDMI-utgång. Tanken är att jag snart ska köpa mig ett nytt hemma-bio system som jag ska ansluta med HDMI-kabel. Min fråga är hur blir det med en ny "vanlig" DVD-film (exempelvis Blood Diamon) när man kör med HDMI, blir det HD-upplösning då och mycket bättre/skarpare än scart, eller krävs det något annat?

Anledningen till att jag frågar är ju för att det krävs HD hela vägen för att kunna utnyttja sin TV fullt ut, exempelvis HD-digitaltv. Någon som har koll på detta får gärna reda ut det lite för mig, dvs HDMI vs Scart när man spelar en dvd-film. Lite förvirrad :OO

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Beror på vad du har för DVD och vad det är för videoström du kör över scart kontakten... HDMI är en ren digital länk och "borde" ge den bästa bilden..(speciellt om din DVD-spelare kan skala upp bilden till 720P(eller det format du tv kör))

Kör du idag RGBs över SCART så är det ingen ide att köpa en ny DVD-spelare med hdmi.

Satsa på en blueray eller hddvd-spelare istället... eller varför inte använda 360:in som (hd)dvd-spelare?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

stoffe-2k skrev:

Satsa på en blueray eller hddvd-spelare istället... eller varför inte använda 360:in som (hd)dvd-spelare?

Att jag inte tänkte på det :e

Testade att spela upp en film med Xbox 360:in och då dök det upp en ruta där det stod 520p eller liknande. Krysslådan är inställd på 720p så det kanske går att ställa in via teven. Just nu är krysslådans ljudsladdar inkopplade i förstärkaren/dvd-spelaren för att få surround-ljudet till hemmabio-högtalarna. Kanske ska lägga pengar på ett hemmabio-system med enbart förstärkare och en extern hddvd-spelare till 360:in istället? Antar att det finns hemmabio-paket med bara förstärkare? Känns ju överflödigt att köpa en DVD-spelare nu när xboxen fixar biffen (y)

Hemmabio-systemet är kasst/budget så det ska jag byta ut... Vad tror du om mina inköpsplaner?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

lägg inga pengar på en ny DVD, köp en hddvd-spelare till xboxen (om du vill ha HD) och ljud.

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Hej hej :)

När det gäller kabelval så kan man säga att kvalitetskalan går i följande ordning...

1. HDMI (digital)
  2. Component
  3. S-Video
  4. Composit

Har du möjlighet att köra digital överföring så bör du göra det. Scart suger hårt om du gämför med Component och HDMI. Du tappar mycket i bildkvalitet.

Jag antar att din Philips tv klarar 720 linjers upplösning och då vill man att mediat (DVD, TV, Blueray etc) ska skicka 720 linjers upplösning för att få perfekt bild. Det optimala är att mediakvaliteten och tv ska matcha 1 till 1. Problemet är att detta är ovanligt idag. En DVD skiva har väl 520 raders upplösning (något liknande i alla fall) och då måste någon hårdvara på vägen omvandla 520 raders signalen till 720 rader. En TV-sändning har i regel ännu sämre upplösning. Det är denna omvandling som normalt sätt skiljer sig mycket i en billig och en dyr platt tv.

...blir det HD-upplösning då och mycket bättre/skarpare än scart, eller krävs det något annat?

Notera att kabeln inte omvandlar signalen utan bara transporterar den från A till B. Det är TV:n eller DVD-spelaren (om du har en dyrare dvd) som skalar om bilden.

Jag köpte själv ett nytt hemmabiopaket i förrgår. Jag satsade på dyrare komponentkablar för bildöverföring då min förstärkare inte klarar av att växla HDMI. Sedan kör jag digital coaxial kabel för ljudet. Det är svårt att se någon skillnad på bildkvaliteten men visst blir det flera kablar utan HDMI...

PS Glöm inte att verifiera att du har HDMI version 1.2 eller senare på alla komponenter. Annars får du nog problem. DS

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Lite köp tips. Detta fastnade jag för:

Förstärkare: Pioneer VSX-AX5ai
DVD: Pioneer DV-575A
Högt: Yamaha Högtalarpaket NS-555
SUB: System One VAS-12B

DVD spelaren och förstärkaren har några år på nacken men är bra saker så de ville jag inte byta. Högtalarpaketet är snyggt och låter bra. Subben är för bra. Jag har den på max 10 procents kapacitet för att inte mina fönster ska skallra. Som hemmabiopaket rockar det ordentligt :)

Ett annat paket jag var nära att köpa var BRL's "Yamaha RECPAKET H388PKT". Lite billigare men låter riktigt bra för priset.

Jag rekommenderar:

BRL Electronics
Backaplan Göteborg
Deltavägen 4
417 05 GÖTEBORG

Tel: 031-23 51 05

OBS! Det går att pruta på deras redan låga priser ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)