webForumDet fria alternativet

Problem med bildmottagning med digitalboxer

Bredband & telefoni

5 svar · 446 visningar · startad av Marco

Medlem sedan juli 20073 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en digitalbox av Boxer kopplad till min TV. När jag hade TV-n och digitalboxern på övervåningen i huset fungerade det utmärkt. Jag flyttade ner TV-n och digitalboxern till bottenvåningen och fick genast problem med mottagningen. Endats SVT:s programutbud fungerar (med vissa problem). Är det någon som har en idé vad jag kan göra för att lösa detta problem.

Vänliga Hälsningar

Marco

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Använder du samma antenn till ovanvåningen och bottenvåningen? Hur lång kabel är det från antennen till uttaget på ovanvåningen respektive bottenvåningen?

Hej Carl!

Jag använder samma antenn (takantenn) till ovanvåning och bottenvåningen. Kabelns längd är ca 6 m till ovanvåningens uttag och ungefär lika lång kabel till bottenvåningens uttag då bottenvåningens uttag sitter mot samma yttervägg som antennen, vilket inte ovanvåningens uttag gör. Jag kanske har fel, men redan då jag flyttade in i huset för 7 år sedan var det problem med den analoga mottagaren av en av SVT:s kanaler. Jag köpte en ny antenn för cirka 3 år sedan och skaffade en digitalbox kort därefter. Bilden blev mycket bättre på den tidigare dåliga SVT:s kanalen (På ovanvåningen). Jag trodde att nu var problemet löst och att bilden är av samma kvalitet oavsett var i huset jag placerar TV och digitalboxern, men där verkar jag ha fel?

Hälsningar

Marco

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Eftersom det handlar om så korta kablar så låter det som en dålig kabel från splittern till bottenvåningen eller att splittern är sönder. Testa att byta plats på kablarna som sitter i splittern. Dvs. att du sätter bottenvåningens kabel i uttaget i splittern där ovanvåningens kabel sitter.

Vad har du för strömmatning på antennen?

Jag ska ta till mig av ditt tips och byta kablarna i splittern. Jag misstänker att kabeln till bottenvåningen är riktigt gammal och dålig och att den är orsaken till problemet. Jag vet inte vilken strömmatning jag har till antennen.

Jag tackar för ditt goda råd.

Hälsningar

Marco

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

1.
Du kan ha olika dämpningar i dina uttag.
Om du öppnar den lilla luckan som kabeln går in i uttaget och det sitter två skruvar där så kan du byta ut det uttaget mot ett som heter slut-uttag. Det ska alltså bara gå att koppla in en kabel i uttaget, det ska inte finnas någon vidarekoppling.

2.
Är det säkert att du har en splitt?
Kolla så inte antennkabeln går in i det översta uttaget för att sedan gå ner till det undre. Om så är fallet hjälper det att göra som det står i nr 1.

3.
Byt övre och undre uttag med varandra. Om det då funkar nere men inte uppe så är det fel uttag. Läs nr. 1. ;)
Om det fortfarande inte funkar nere så är det fel i splitt eller uttag, se nr 4. Kan även vara fel på kabeln men det är mindre troligt, om ni inte har elaka möss i väggarna.

4.
Kolla noga så att inte skärmen har kommit när mittledaren i antennkabeln. Det är lätt hänt att det ligger ihop någonstans, titta riktigt noga både i splitten och uttaget.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)