webForumDet fria alternativet

Ska köpa ny MP3-spelare - tipsa mig!

Program & appar

48 svar · 2 006 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Halloj,

Nu är det dags och jag skulle gärna vilja har lite bra tips. Det fins iRivers, iPods, Creative-modeller, SanDisk osv osv. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Hade en 1GB SanDisk för ett tag sedan som började glappa, men den använda jag konstant i över ett och ett halvt år dagligen, så den var ju bra.

Me iallafall;

Krav;
- Löptålig (grymt skakminne eller flashminne alltså)
- Robust
- Liten
- Inte en massa dyngfunktioner som video och sånt, bara musik tack
- Under 1500 kr
- 2 GB utrymme eller mer, men inte krav på några hejdlösa mängder
(- Möjlighet att disken/minnet kan kommas åt direkt via utforskaren i Windows (XP), jag undviker helst en massa iTunes och liknande)

Jag letar alltså efter bra förslag, gärna efter erfarenhet av produkten i fråga.

Tack på förhand!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Blev dubbelpost när jag redigerade. Förlåt! :birp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Idag när minneskorten är så billiga skulle jag satsa på sandisk 250 eller modeller däröver. Den har ju plats för MicroSD En hundralapp för en gig!
Köpte en handfull till barnbarnen och det är uppskattat. Bra att hantera när det gäller meny och favoritlistor.

Det är Sansa E250 vi har. Man kan ladda ner amerikansk programvara så får man högre ljud.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Med andra lurar ger den riktigt bra ljud.
http://teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=100272

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

iRiver S10 2gb 1000 kr

Creative Zen Nano Stone - Dock 1gb (ingen display)

Sandisk MP3-Spelare Sansa m250 - 2GB - 539 kr

Har använt mig av Creative Zen mp3 spelare(dock äldre) har inga problem med dom.. dock har jag för mig att du måste tyvärr ha något verktyg likande iTuens.. eller så installerade jag bara den för att jag trodde den va bra ;)

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

iriver S10 2GB rekommenderas starkt!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Creative är onda och har världens sämsta synkprogram. Sky dem som pesten.

Medlem sedan mars 2007116 inlägg

spango skrev:

Creative är onda och har världens sämsta synkprogram. Sky dem som pesten.

Det håller jag inte riktigt med om. Har bara haft Creative när det kommer till Mp3 spelare. (Creative Zen förut, och nu Creative Vision:m) och har aldrig haft problem med dem. Kundservicen är riktigt bra enligt mig, men har bara behövt kontakta dem 1 gång. Programvaran man får med gillar jag (kan vara för att jag vant mig) men tycker det är väldigt lätt och smidigt att använda iallafall.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Wiberg skrev:

iriver S10 2GB rekommenderas starkt!

Yes, har haft den i en dryg månad, klockren!

Det enda som är dumt är att det är väldigt, väldigt lätt att tappa bort ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Eftersom ingen sagt något och du inte sagt anledning (förutom iTunes) till att du vill ha en iPod så: iPod ?

Tack för alla tips!

fiddler skrev:

Med andra lurar ger den riktigt bra ljud.
http://teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=100272

Undrar om den kan laddas på annat vis än via USB? Annars är det lite.. tradigt. Fast de flesta modellerna gör väl det idag..

Okkido skrev:

Eftersom ingen sagt något och du inte sagt anledning (förutom iTunes) till att du vill ha en iPod så: iPod ?

Jag gillar inte dem riktigt faktiskt.. jag vet inte varför, men jag tycker bara inte om den. Jag ska fundera på det, vilket jag redan gjort visserligen, men vi får se..

voigtann; Sansa'n är jag inte så intresserad av. Just den modellen är inte så.. tilldragande. Eller robust.

iRiver S10 däremot verkar väldigt bra faktiskt. Det är flashminne i också, bra om man springer med den på.

spango; Creative har jag funderat på, men jag vet inte. De verkar inte så toppen ändå och jag har läst dina och sgtpepper's galla-vomiteringar över deras mjukvara i andra trådar, så.. ;)

Som det ser ut nu är iRiver S10 bästa alternativet faktiskt. Fler som har förslag?

MickeA.com skrev:

Det enda som är dumt är att det är väldigt, väldigt lätt att tappa bort ;)

Är det lätt att tappa bort den? Du skrev "det"..

Förresten, hur är playlist/spelliste-funktionerna i iRiver S10, ni som testat den? Enkelt? Utgår den ifrån mappar, eller måste man hålla på att skapa nya spellistor?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

iRiver S10 eller en iPod kommer det nog bli för min del... ;)

En sidofråga.. vad är det med alla dessa i'n?

iPod, iRiver, iAudio osv. Kan inte de olika tillverkarna vara lite originella?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

OveRRidE skrev:

Undrar om den kan laddas på annat vis än via USB? Annars är det lite.. tradigt. Fast de flesta modellerna gör väl det idag..

Håller med, men laddare finns att köpa. Inbyggda batterier har ju både för och nackdelar...

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

OveRRidE skrev:

Är det lätt att tappa bort den? Du skrev "det"..

Förresten, hur är playlist/spelliste-funktionerna i iRiver S10, ni som testat den? Enkelt? Utgår den ifrån mappar, eller måste man hålla på att skapa nya spellistor?

Jo, givetvis menade jag "den".
Ang. spellistorna så hag jag aldrig brytt mig om att testa det.
Alla mappar / låtar osv. lägger sig efter varandra och den spelar från den mapp / låt du valt och "nedåt", tills du stänger av den.

Man behöver alltså aldrig skapa några spellistor, om man absolut inte vill det, såklart.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

rundberg skrev:

Kundservicen är riktigt bra enligt mig, men har bara behövt kontakta dem 1 gång. Programvaran man får med gillar jag (kan vara för att jag vant mig) men tycker det är väldigt lätt och smidigt att använda iallafall.

OK, då har vi olika erfarenheter. Det började med att synkprogrammet tog över alla filassociationer till typ alla mediafiler (vilket iofs är standard för synkprogram, men ändå) och rent allmänt lade sig som en våt filt över hela min dator - segade ner uppstarten, käkade CPU när jag inte använde det, och orsakade sporadiska blåskärmar, och som grädde på moset funkade det pissuselt också och vägrade överföra vissa filer till min spelare (helt vanliga MP3:or som funkat i ett gäng mediaspelare under en handfull OS). När jag sen skrev och frågade supporten om vad det berodde på, gav de mig bara förprogrammerade svar á la "Vi på Creative arbetar ständigt för att du som kund ska få ut maximal nytta av ditt köp! Först och främst, se till att du inte har gjort något fel. Alla eventuella problem som kan tänkas uppstå beror nämligen på din inkompetens och är tyvärr ingenting vi kan hjälpa med. Ytterligare frågor hänvisas till våra experter på autoreply@creative.com!"

Kort och gott ska man imho undvika allt som kräver synkprogram. Särskilt Creatives.

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg

själv har jag en
http://www.ciao.se/Yes_YMP908__95091
är riktigt nöjd med den, de ända felet på den är att den bara har 512mb eller 1gb i minne, Men och den finns i rosa oxå ;)
http://www.ciao.se/Yes_YMP908__95138

de ska finnas en "kopia" av denna mp3 spelaren som har 1gb respektive 2gb men hittar tyvärr inte den

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

OveRRidE skrev:

En sidofråga.. vad är det med alla dessa i'n?

iPod, iRiver, iAudio osv. Kan inte de olika tillverkarna vara lite originella?

Folk började kalla alla mp3-spelare för iPod (jfr. Jeep, Melitta) och då försökte övriga företag hålla sig fast i branshen genom att göra något som slingrade sig in och blev gemensamt med iPod:en.

Låna en kompis iPod nån dag och använd den. Jag är inne på min tredje och har svårt att se hur andra maskiner i samma prisklass kan vara bättre.

Okkido skrev:

Låna en kompis iPod nån dag och använd den. Jag är inne på min tredje och har svårt att se hur andra maskiner i samma prisklass kan vara bättre.

Varför har du haft tre?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)