Antagligen för att laddaren inte ska hoppa ur eller skadas? :r ;)
På många mobiltelefoner (kanske alla?) så fungerar inte vibratorn under tiden man laddar telefonen.
Varför är det så?
20 svar · 606 visningar · startad av Web-Tor
På många mobiltelefoner (kanske alla?) så fungerar inte vibratorn under tiden man laddar telefonen.
Varför är det så?
Antagligen för att laddaren inte ska hoppa ur eller skadas? :r ;)
Det låter som en märklig motivering.
En laddare kostar ju inte mycket jämfört med mobiltelefonen. Så om vibratorn ökar skaderisken borde ju inte mobilen ha någon sådan överhuvudtaget. :l
Varför inte? De har ju antagligen stängt av den just för att den kan öka skaderisken.
Eller för att laddaren inte ska ramla ur när vibratorn går igång.
Jag hänger inte med. På vilket sätt skulle vibratorn kunna skada laddaren?
Om vibratorn kan skada laddaren borde väl risken vara minst lika stor att vibratorn skall skada själva telefonen?
Det var bara en tanke som slog mig.
För varje gång vibratorn går igång när laddaren är inkopplad så måste ju plasten som håller laddaren på plats slitas?
Ur en logisk (och praktisk) syn ser jag inte varför det skulle behövas. Vibratorläget är lämpligast att använda när man har luren nära kroppen, och det har du ju inte när du laddar telefonen.
Det jag tror att han menar är att platsen där man lägger i laddarens sladd har små "tänder" som håller sladden på plats och att dessa "tänder" kan försvagas med tiden om den vibrerar när man laddar!
Ibland när telefonen ligger på ett bord och det ringer med vibratorn på så kan den börja röra på sig och åka över kanten. Kanske detta som vill undvikas eftersom man ofta har telefonen på bord eller liknande när den laddas.
Jag har alltid min mobiltelefon på bord när den inte är i min ficka... Jag tror inte orsaken är så. Dem kan ju inte sitta och tro att man alltid kommer ha den i fickan, någon gång måste man väl lägga ner den :D
fick en förklaring om detta för länge sedan (om den är sann eller inte vet jag inte) men det skulle visst ha nåt med att göra att det inte var bra att det började vibrera när man laddar, saker som inte borde få kontakt kunde få det eller nåt sånt.
Annars kanske detta är nåt för Tors frågelåda? ;)
Kanske den slösar för mycket batteri när den vibrerar.
eee.. vibratorn funkar när jag laddar mina mobiler jag använder dagligen, samsung z500, SE w850i och Nokia 5140i..
Oj då... 3 st? Min Samsung vibrerar också förresten. Det kanske bara är äldre mobil telefoner av den anledningen obelix skrev... Vem vet?
Jag tror även min SE k610i vibrerar vid laddning. Så Web-Tor, du kanske ska byta ut den där gamla Ericsson Hotline 450 Combi-telefonen till nåt nyare? ;)
soopafly skrev:
Ur en logisk (och praktisk) syn ser jag inte varför det skulle behövas. Vibratorläget är lämpligast att använda när man har luren nära kroppen, och det har du ju inte när du laddar telefonen.
Jag har vibratorn aktiverad när jag är på jobbet för att inte störa min omgivning så mycket och då ligger mobilen på bordet.
Att en viss funktion inte har någon nytta (vilket den visserligen har för mig i det här fallet) har väl dessutom aldrig hindrat mobiltillverkarna? ;)
Snakes skrev:
Kanske den slösar för mycket batteri när den vibrerar.
Förklara gärna logiken med hur detta skulle föranleda mobiltelefonutvecklarna att inaktivera vibreringsfunktionen under tiden mobilen laddas.
silfver skrev:
Jag tror även min SE k610i vibrerar vid laddning. Så Web-Tor, du kanske ska byta ut den där gamla Ericsson Hotline 450 Combi-telefonen till nåt nyare? ;)
Har din Hotline vibrator. :o
Går inte detta ställa in i profilerna?
Mest logiskt att vibratorn skulle stängas av när den laddas är när den samtidigt sitter i en hållare i bilen, eller?
jofawe skrev:
eee.. vibratorn funkar när jag laddar mina mobiler jag använder dagligen, samsung z500, SE w850i och Nokia 5140i..
oj då.. de var många det! :)
En för jobbet?
En personlig?
En för älskarinnan? :P
Har inte tänkte på detta med om vibratorn funkar när jag laddar.. har en liten Nokia 6060 ... endast 599 kr .. billigt och den funkar fint att ringa med! :e
jofawe skrev:
Går inte detta ställa in i profilerna?
Mest logiskt att vibratorn skulle stängas av när den laddas är när den samtidigt sitter i en hållare i bilen, eller?
Jag tror det är förklaringen. Det kunde ju vara lite trist om telefonen börjar skaka när den sitter i en hållare. Och det var väl det lättaste sättet att förhindra det. Laddning - skak av.
Någon nyare telefon jag har använt (har glömt vilken) stängde av skaket när den hade laddning OCH headset (blåtand eller tråd) då tyckte den att den satt i en bil.
/pebi
silfver skrev:
Jag tror även min SE k610i vibrerar vid laddning.
Bekräftas. Trodde dock inte det, min gamla T630 vibrerade inte när den satt på laddning.