Jag är på jakt efter folk som har koll på hur en TV egentligen funkar när det kommer till ljusheten på bilden. Det är nämligen så att bilden har blitt väldigt mörk på något vis. Ja, jag har testat att justera ljusstyrkan och kontrasterna men det hjälper inte riktigt.
Finns det någon form av lampa bakom skärmen som kan dö ut eller kan det vara något annat? I övrigt funkar den fint.
Mjo iofs, får nog göra det om ingen här vet. Ok om bilden hade dött helt men när bara ljusstyrkan försämrades blev jag lite fundersam eftersom jag aldrig sett någon form av lampa eller så i en tv förut. Inget jag tänker låta fixa hos ett proffs direkt eftersom jag ska skaffa en ny, mest nyfiken vad kan tänkas bero på :)
Om den bara är mörk när du tittar via en scartkabel så kan det bero på att videosignalen är för stark eller svag. Eller gäller det även när du tittar via den vanliga antennkabeln också?
Det är samma problem med båda sätten, antennkabeln kan jag ju faktiskt klara mig utan om det vore så men jag vill ju kunna lira lite tv-spel och kolla på film och då är ju scarten ett måste.