webForumDet fria alternativet

Usb-keyboard/piano!

Program & appar

5 svar · 470 visningar · startad av tillmar

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg
Frågan#1

Hej!
Funderat ett tag på att lära mig lite piano och har funderat på att skaffa ett som man kopplar in till datorn.

Och undrar vad anslagskänsligt innebär? Är det att tagenterna har lite motstånd som ett vanligt piano eller är jag helt ute och cyklar?

Sen undrar jag hur verkligt ljudet blir från låt säga denna kanske

http://www.protoolerblog.com/2007/04/11/review-jj-labs-garagekey/

Och räker det med programvara som Reason?

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Anslagskänslighet innebär att tangenterna är "analoga".
Ju hårdare/snabbare du trycker ner en tangent, desto starkare blir tonen. Trycker du löst och försiktigt så hörs knappt ingenting - precis som på ett riktigt piano.

Finns det ingen anslagskänslighet så är tangenterna "digitala".
Oavsett hur hårt eller löst du trycker ner en tangent så får du en och samma styrka på tonen.

Aha då blev det klarare innanför balken på mig.
Men då är det helt klart ett anslagskänsligt jag ska ha.

Ska jag bara försöka hitta ett där tagenterna är lite "bastanta", du råkar inte veta om det finns nått speciellt namn för dom.

Allstå vill att tagenterna ska vara som på ett piano. Inte som det är på vissa keyboards att det är luft under själva tagenten.Vill slippa det skorrande plastljudet när man släpper upp tagenten. Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår!? ;)

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

tillmar skrev:

Ska jag bara försöka hitta ett där tagenterna är lite "bastanta", du råkar inte veta om det finns nått speciellt namn för dom.

Ingen aning vad det kan tänkas heta, tyvärr.

tillmar skrev:

Allstå vill att tagenterna ska vara som på ett piano. Inte som det är på vissa keyboards att det är luft under själva tagenten.Vill slippa det skorrande plastljudet när man släpper upp tagenten. Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår!? ;)

Det beror nog mycket på hur påkostad klaviaturet är - ju bättre och ordentligare tangenter, desto fler siffror på prislappen...

Okej, jag får ta och kolla runt lite helt enkelt.
Tack för svaren!

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Om tangenterna är "vägda" så sitter det en motvikt som gör att man får känslan av "tyngd" i tangenten.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)