webForumDet fria alternativet

Dubbla ljudkort i min f.d. High-End Dell-dator.

Datorhårdvara

5 svar · 478 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag har en dator som var väldigt fin när det begav sig. Den är fortfarande bra för mina behov...

Jag skulle vilja få ljudet i datorn i andra högtalare än de som kom med datorn. Dells datorer skeppades på denna tiden med speciella ljudkort med speciella kontakter (3.5 mm standard pluggar). Fördelen är att det är lätt att koppla.

Nackdelen är att det inte är speciellt flexiblelt...

Kan man få ut ljud ur datorn på annat sätt?? Kanske via USB eller att köpa ytterligare ett PCI-ljudkort? Kan datorn spela ljud på två kort samtidigt?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Speciella ljudkort med speciella kontakter? 3,5 mm stereoplugg är ju det som finns på "alla" datorer.

Du kan spela upp två olika ljud från två olika ljudkort, om du så vill. Men vad är det egentligen du vill uppnå?

Datorn har en plugg för höger, en plugg för vänster.

Vad jag vill?? Skrämma grannarna förstås!!

Så länge väggen inte skakar, fönsterrutorna inte vibrerar så finns det mer att göra för ljudbiten. Mitt nya kontor är en stabil byggnad som med stor möda släpper igenom ett trådlöst nätverk några meter.

Denna byggnad kräver mer kräm än vad datorns, i övrigt väldigt exklusiva och väl-ljudande ljudanläggning, har att erbjuda. En tyngre matta, helt enkelt.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

en sådan här:
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=1215&&source=14&doy=search

och ett gäng olika kön bytare så är du på rätt väg ;) allt finns hos din lokala musik affär eller kjell o:co mfl.

Könsbyte kanske är den rätta vägen att gå... En tanke som inte har slagit mig.

Det där med att köpa och installera ytterligare ett ljudkort tar emot för man kan ge sig f*n på att det är nåt annat tjaffs som saknas eller strular med den varianten.

Tack för tipset! Det känns vettigt!

För att avsluta med två av dessa:
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=34197&&source=14&doy=search

Det här kan bli riktigt bra nu, känner jag. Rejält med kräm ur högtalarna, som dessutom visar sig fungera. (Wow, liksom!!)

Dock tänker jag ge mig på ett så pass avancerade övningar som att försöka byta element i högtalarna. Jag har länge kollat på Ljudias två-vägssystem med delningsfilter.

Kan ni kolla på sidan 3 i PDF-katalogen på denna länken:
http://www.ljudia.se/pdf/webcatalogue/2.pdf

Ni ser att det mindre paketet kostar mer pengar, medan paketet med mer W kostar mindre pengar. Det måste vara en miss från deras sida?? Eller??

Sen undrar jag var som menas med "Yttermått bas"? Är det för själva hålet eller är det för metallringen runt själva högtalarelementet? Mitt högtalarelement är 205 mm bredd i ringen runt om...

"Baffelhål", är det själva hålet för högtalarelementet som är avsett i högtalarlådan?

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)