Vilken comport använder du när du öppnar hyperterminalen? du har väl två på K800:an? du ska använda den som heter något med "data modem"...
har du provat ringa något annat? skriv 'atd telefonnummer;'
lägg på med 'ath'
12 svar · 875 visningar · startad av Danny
Jo jag försöker få mobiltelefonen att fungera som modem i Windows XP och det går inte.
Det ska vara uppringd förbindelse. Tanken är att jag ska kunna ansluta till en annan dator som har vanligt GSM-modem. Min telefon är en K800 ansluten via USB-kabel. Det är Tele2 i båda enheterna.
(mer specifikt så är den andra datorn ett styrsystem i en maskin som jag ska kunna uppdatera mjukvara i via GSM)
Har installerat senaste PC Suite (2.0.53) och det går bra att surfa på internet via GPRS. Men uppringt så får den aldrig kopplingston. Man ska ju kunna faxa och köra Hyperterminal (AT-kommandon) men det är som om den inte får kontakt liksom. No carrier.
Någon som vet hur man löser detta!? Isåfall skulle jag bli väldigt glad. Har ringt support hit och dit men ingen vet riktigt.
Vilken comport använder du när du öppnar hyperterminalen? du har väl två på K800:an? du ska använda den som heter något med "data modem"...
har du provat ringa något annat? skriv 'atd telefonnummer;'
lägg på med 'ath'
...det ställer in comport automatiskt. På 3'an är det "bla bla bla Data Modem" och på 4'an är det "bla bla bla Modem". Det är just "Data Modem" jag har provat med.
har provat atdt#### till olika nummer, samt ath1 och ath0, alla dessa funkar inte. atz funkar.
Läste nånstans att det var en kille som hade liknande problem och fick då tipset att lägga till "z" till uppringningssträngen. skulle väl kunna prova det.
Läste också i SE develop spec AT kommandon att K800'an använder v.25ter och att man skulle initiera med:
AT&F
sedan extra sträng:
AT+CBST=0,0,1
det ska jag ta och prova.
Tyvärr fungerar det inte alls här hemma just nu, krångel med någon drivrutin x( men jag ska testa imorrn på jobbet.
Jag är total novis på området men i somras när jag försökte surfa via min K800i och använda USB kabeln så funkade det i tio sekunder ungefär. Sedan gick det inte längre.
Provade flera gånger, även på olika platser. När jag sedan körde med IR så funkade det klockrent.
Förmodligen hjälper det dig inte alls men så var det för mig. :)
okej... det var ju intressant, hade det varit tvärtom hade man ju inte blivit förvånad, men att USB skulle fungera sämre än IR var ju bra märkligt. Att tänka på sedan om jag lyckas få det att fungera...
Danny skrev:
okej... det var ju intressant, hade det varit tvärtom hade man ju inte blivit förvånad, men att USB skulle fungera sämre än IR var ju bra märkligt. Att tänka på sedan om jag lyckas få det att fungera...
ska fixa en K800i efter lunch så kan jag kolla närmre på det.
Nu har jag provat lite mer. Läste i någon spec att man måste ha semikolon efter telefonnumret, dessutom ska man använda ATD.
Så. ATD#####; funkar bra! Den ringer iaf, fast jag har inte lyckats koppla upp nånstans... ska prova en TelNetserver.
stoffe-2k skrev:
ska fixa en K800i efter lunch så kan jag kolla närmre på det.
aha. Det vore ju fint om du orkar prova.
äsch. har provat BBS och den här: Träffpunkt 44 på nr 08-398670 kan den inte koppla upp mot :( tror jag skiter i det här nu. Ska prova med mitt gamla Courier-modem istället. Men vi har inga analoga linor lediga tror jag :( jaja... det verkar lättare att ordna :)
Danny skrev:
Nu har jag provat lite mer. Läste i någon spec att man måste ha semikolon efter telefonnumret, dessutom ska man använda ATD.
Så. ATD#####; funkar bra! Den ringer iaf, fast jag har inte lyckats koppla upp nånstans... ska prova en TelNetserver.
Ja, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg :p ska du köra ett "Circuit Switched Data" ska man ha atd och ; när man har EMP platform :>
stoffe-2k skrev:
Ja, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg :p ska du köra ett "Circuit Switched Data" ska man ha atd och ; när man har EMP platform :>
just det... jag såg inte att du skrev semikolon :r
Det fungerar ju att ringa men den kopplar aldrig upp liksom. Handskakar i evigheter. Den står ju på standardinställningar 8N1 och allt. Fattar inte varför inget händer! x(
Nu jag äntligen lyckats hitta svar på det här. För att kommunicera med vår maskin så behöver man ett speciellt abonnemang för endast data. Telematik heter det. Det är bara Telia och Telenor som har det. Så det kommer ju lösa problemet med att ringa upp vår maskin i alla fall.
Just det där med att använda mobilen att ringa med kanske beror på samma sak. Att det inte går att använda mobilen som ett vanligt telefonmodem sådär bara. Det beter sig nämligen likadant, att det låter som att den aldrig "lyfter på luren" liksom.
...nu har min mobil kommit tillbaka från servicen. Nu fungerar den som modem! Utan problem. Man inte skriva semikolon efter numret heller! Sjukt. Den måste haft allvarliga problem. Eller så var det bara en komplett mjukvaruuppdatering som behövdes.