I går när jag låg i sängen och inte kunde sova så tänkte jag på det mesta. Av någon anledning började jag tänka på usb-minnen.
I dag kan man ju få ett usb-minne på 1 GB för bara nån hundring. Att disketterna redan har dött ut är ju ganska självklart. Men skivorna då?
Varför säljs inte t.ex. pc-spel eller mjukvara på usb-minnen? De är ju både snabbare och smidigare än skivor - förmodligen dyrare i dagsläget - men ändå. Men livslängden måste ju vara oändlig jämfört med skivornas ~10 år.
Vad tror ni? Finns det några rön om att usb-minnen kan komma att ta över cd- och dvd-skivor i framtiden? Om inte - varför? :)
Det är inte så enkelt att en CD/DVD-disc fortfarande är så mycket billigare att tillverka? Ett tomt 1GB USB-minne för en hundring kan ju då jämföras med en tom DVD-skiva på 4,7GB för bara några kronor.
Det är inte så enkelt att en CD/DVD-disc fortfarande är så mycket billigare att tillverka? Ett tomt 1GB USB-minne för en hundring kan ju då jämföras med en tom DVD-skiva på 4,7GB för bara några kronor.
Jo, i dagsläget ja. Men utvecklingen går ju framåt och priserna dyker på minnen. Vad jag menade var att kan det kanske kommer att ske en förändring snart. Jag menar, tidningar brukar ju ge bort minnen gratis, så varför skulle inte t.ex en pc-tidning skicka med ett usb-minne med ett spel på? Bara en fundering. :)
Det hade varit smidigt liksom att ha ett minne i stället för en skiva. Slippa surrandet, väntetider, och dessutom snabbare överföring.
Jag skulle vilja se billiga USB-minnen för bara några kronor som egentligen inte behöver rymma mer än omkring 50 MB så att man kan skicka med några bilder/dokument till en kompis och inte behöva bry sig om att få tillbaka minnet sedan. Ungefär som disketterna fungerade.
Sedan har ju även USB-minnen begränsad livslängd i antalet gånger man kan läsa/skriva till dem om jag inte minns fel.
Fördelen med CD/DVD är att man bränner in informationen på dom, vilket gör att man kan lagra informationen i ett statistik skick, detta klarar inte dagens USB minnen.
USB minnen används mest som ersättare till diskett/zip/... där man lägger till och tar bort filer hela tiden, som jag ser det en anna segment av användandet än vad CD/DVD täcker in.