I bootningssammanhang är en DVD lika med CDrom.
Boota på ett tidigare operativ och kör Fdisk, Ta bort det hela och återskapa!
Hejhej.
Satte igår in några nya delar i min dator. Nytt grafikkort, moderkort, processor och minne blev det. Försökte boota upp på min Vista-hårddisk som vanligt, men istället för att gå från laddningsskärmen till skrivbordet startade den om. Jag formaterade om och bytte till Vista för bara någon dag sen, så jag tänkte att det var lika bra att formatera om igen då jag inte hade lagt in något av värde ännu.
Så jag försökte boota upp på min Vista-skiva (som ju fungerat förut). Möttes av två olika felmeddelanden: 1. "Memory overflow" och 2. "CDROM: Couldn't find BOOTMGR". Provade då med en extern DVD-läsare. Den tog skivan och bootade upp på den, men det gick otroligt sakta (med största sannolikhet endast DVD-läsarens fel. Den är av det äldre slaget.) och dog sedan, utan att jag kunde installera mitt Vista (eller XP heller för den delen).
Vad jag inte förstår är varför det inte fungerar att starta upp på skivan i den inbyggda DVD-läsaren (den har funkat för mig förut) och den hittas under uppstart. En konstig grej är dock att när man i BIOS väljer boot-ordning så tolkas inte min interna DVD-läsare som en CDROM (vilket jag antar att problem #2 orsakas av), utan som en helt egen enhet. Jag kan alltså välja mellan "HDD, CDROM, Floppy, Network och HD-LS DVD". Själv tycker jag att DVD-läsaren borde hamna under CDROM, men tyvärr.
Har ni någon lösning för mig? Oerhört tacksam för all hjälp.
Hårdvaran (om det nu spelar någon roll):
ECS P965T-A, P965, Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Sapphire Radeon X1900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/VIVO/HDCP,Lite-Retail
Hårddisken är av märket Western Digital och den interna DVD-läsaern av märket LG.
Red. På moderkortet finns bara en plats för IDE-kabeln som passar till hårddiskar och CDROM. Skulle en möjlighet kunna vara att eftersom jag blir tvungen att dela kabel mellan min hårddisk och DVD-läsare att den på något vis tolkar den som något annat än en vanlig CDROM? Kan det vara felbyglat?