Hej,
har hyffsade problem med mitt trådlösa nätverk för tillfället och det håller på att driva mig till vansinne. En stunden tappar datorn anslutningen till nätverket och andra stunden så går det ej att nå internet. Funderar på om det är min trådlösa router som är boven till instabiliteten eller om felet beror på mitt huvudjack?
Som det är nu så har jag tre inkommande kablar som är anslutna nedtill på mitt jack, en vit en mörkblå och en ljusblå tror jag det är om jag minns rätt. Två av dessa kablarna är anslutna på samma "stift" men jag har fått för mig att det endast ska vara två anslutna kablar på det inkommande jacket... I alla fall om man ser till den bilden: http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060427/circuitry.gif
Har skruvat och tittat i mitt första jack igen och det ser ut enligt följande:
en vit sladd och mörkblå sladd är kopplade på samma "stift" och en ljusblå är kopplad till det andra.. Om man jämför detta med bilden på länken jag postade ovan så har jag en sladd för mycket. Betyder det att mitt jack är paralellkopplat?
Det ska bara vara en tråd på varje skruv. Har du fler är det parallelkopplat. Bilden du länkar till visar tydligt hur det ska se ut.
Ligger det fler trådar inkopplat på någon av de nedersta skruvarna?
/edit
Såg nu att tre kablar ligger inkopplat på de nedersta skruvarna. Märkligt, då har något blivit fel. Kolla så att inte en tråd har gått av och ligger lös i dosan.
Japp på den ena nedersta skruven sitter det en vit och en mörkblå tråd. På den andra sitter det ljusblå. Huset är byggt på 70-talet och jag tror ingen pillat i jacken sedan dess. Ska jag testa att ta bort den mörkblå-tråden som är ihopkopplad med den vita? Då blir denna tråd "över" eftersom det är en inkommande tråd...
/r
Aha då låter jag det vara. Jag testade att byta kanal för mitt trådlösa nätverk och det verkar fungera bättre nu. Kan hända att mitt nätverk stördes av andra nätverk eftersom jag hittar ett flertal andra wlan vid sökning. Fick även rejält mycket bättre resultat när jag körde tp-test nu. Håller tummarna (y)
Hoppas det funkar!
Det spelar ingen roll om det sitter två trådar på den ena skruven, bara det inte gör det på båda. Om du vill kan du ta bort den mörkblå kabeln och testa men det ska inte spela någon roll. Mer än att den är onödig. ;)
Laddade hem programet netstumbler och kunde då se vilka kanaler min grannar använder. Ett av dessa som jag har full signalstyrka till (grannen precis brevid) använde sig av samma kanal som mig. Jag bytte nu till en icke-överlappande kanal som ingen av mina grannar använder och just nu fungerar det bättre än någonsin. :)
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25