Är det fortfarande problem med inbränningar på plasmor? Det är väll den viktigaste frågan iom att det kan förstöra hela TV:n.
Har varit och kollat runt lite i affärer och läst recensioner och tester på nätet men inte lyckats bestämma mig för någon då jag har ganska höga krav på designen förutom en bra bild så klart.
Gillar när de har en clean ram, gärna utan eller med dolda högtalare. Svart pianolack är inte heller helt fel ;)
Har främst kollat på LCD:er då jag fått för mig att de ska vara lite bättre, främst eftersom de inte får inbränningar. Men hittade nu denna LG som jag fastnade för. Riktigt (för?) bra pris, man blir ju lite fundersam. Den har fått bra omdömmen och recensioner på nätet. Men det är ju en plasma, hmm. Designen är perfekt och den verkar ju ha det mesta man behöver.
Det jag kommer att koppla in i den är datorn, DVD och till att börja med analog TV, blir väll eventuellt en digitalbox framöver när det börjar komma fler HD-kanaler.
Det jag kommer att använda den till är "vanligt" tv-tittande, film och kanske även som dataskärm ibland.
Efter att ha jobbat med att sälja LCD och Plasmaskärmar i 8 månader så måste jag säga att enligt mitt tycke är LCD den bättre varianten.
Du kan helt enkelt använda den till fler ändamål, den är mer energisnål och har en längre livslängd.
Bildmässigt däremot får du kolla på skärmen och avgöra själv, det är väldigt individuellt.
Jag har precis hört av en kompis som skulle köpa LCD att bilden blir rätt kass om man har Comhems analoga tvsignaler. Om du bor i lägenhet med comhem kanske det ska tänkas över... det blir väl bättre om man har digitalbox då LCD är gjord för digitala signaler?
Jag har precis hört av en kompis som skulle köpa LCD att bilden blir rätt kass om man har Comhems analoga tvsignaler. Om du bor i lägenhet med comhem kanske det ska tänkas över... det blir väl bättre om man har digitalbox då LCD är gjord för digitala signaler?
Ja, det finns många hyreshus som har riktigt kass signal, inte bara comhem. Så kolla upp detta innan!
Vet t.ex. att i Kalmar heter det Tele2 Vision, och det blir inte alls lika bra bild som det t.ex. hade blivit om du kört på en rak UHF-antenn signal med digitalbox.
så är det med alla högupplösta skärmar, de är inte lika förlåtande som en CRT-tv. Att köpa en LCD/Plasma utan digital-tv/hdtv-box är som att köra en Ferrari på regummerade däck från lokala bilskroten.
Har Comhem och har inga problem med bilden?
Försig så skör jag den genom boxen och då kanske det inte blir analog längre?
Bilden blir sämre hos Comhem. När jag köpte min plasma för 4 år sen satt jag och fipplade hur länge som helst innan jag insåg att comhem sänder det mesta analogt, oavsett om du har box. Nu har jag IP-tv och samma skärm visar enormt mycket bättre bild.
Om du är ute efter en plasma, kolla då upp så den kan ta emot riktig digital signal. De flesta klarar väl det för TV idag, men för dator är det lite sämre.
Jag har en LCD-tv och Comhem. Det stämmer att det inte blev så bra bild på de analoga sändningarna. Men sen en vecka tillbaka kör jag med HDTV-boxen och då blir det enormt bra. Det är ju som att titta på en datorskärm. De vanliga digitalkanalerna blir ju långtifrån lika bra, men ändå bättre än de analoga sändningarna.
Plasmans fördelar är att den är billigare i inköp och ger bättre bild på lågupplösta sändningar (vanlig TV).
Jag köpte en Plasma tv i somras. Valde främst plasma pga priset som var lägre. (fattig student)
Men jag är grymt nöjd med den. Valde en som klarar högre upplösning.
Ingen inbränning (ännu) och bra bild både analogt och digitalt plus att den hade alla ingångar som man kan tänka sig, hdmi mm.
Då lutar det åt det jag var inne på tidigare då, LCD. Tyvärr har jag inte hittat så många snygga bara.
Myrican som finns på bl.a. Siba tycker jag om men var och kollade på den i butiken och den såg väldigt grötig ut i bilden även fast den visade Discovery HD.
Har ni några tips på shyssta LCD:er runt 42" utan massa krimskrams som högtalare och sånt för ±15 000?
För insperation så är det sånna här modeller jag gillar: Myrica, Andersson (favorit designmässigt) och då LG:n här ovan. Men tyvärr såverkar ju inte dessa apparater vara speciellt bra.
Tack för tipset stoffe-2k men vill helst inte gå under 42, eventuellt 40 men där går nog gränsen ;)
Var och kollade lite på myrican igen om nu hade den mycket bättre bild än när jag såg den i helgen så det kankse bara var inställningarna som var dåliga. Sen blir man ju lite blind också när alla tv står uppradade bredvidvarandra och alla prisklasser är blandade. Självklart har ju inte en tv för 13000 lika bra bild som en för 25000 :)
Ett inlägg som du säkert inte kommer blir så glad av.
Jag jobbade faktiskt på siba i 8 månader, och hade hand om de olika varianterna av Myrican (32, 40, 46") och jag måste säga att det är bland de sämsta modellerna som vi sålde. Man kan mixtra rätt mycket med insignalen genom att antagingen koppla en HD-box till den (har du tillgång till HD-sändning?) alt. koppla en DVD-spelare via HDMI-kontakten.
Men om man endast kör på en UHF-signal via en vanlig Digital-box blir bilden ruskigt mycket sämre än, ja, näst intill alla andra apparater vi hade. Tyvärr.
Plus att du nästan behöver en extern ljudanläggning till Myrican då ljudet är väldigt burkigt och skralligt, det kan du testa själv i butik.
Det finns bättre modeller för samma prisklass, så snöa inte in dig på den. :)
Ett inlägg som du säkert inte kommer blir så glad av.
Tvärt om, hade inte blivit glad om jag köpt den och upptäckt det själv ;) Då är den ute ur leken alltså.
Får helt enkelt ta och lyfta arset och åka och kolla på fler apparater. Tyvärr finns det ju inte många som är så stilrena som jag vill ha dem så jag får nog ta och vidga mina vyer lite ;)
Angående ljudet så kommer jag att ha en separat anläggning hur som helst. Därav anledningen till att jag helst inte vill ha några högtalare alls på skärmen för att få den så slimmas som möjligt.
Var på NetOnNets lagershop i Järfälla idag och råkade få med mig en O5:a hem.
Den fanns tyvärr inte uppställd för visning men det gjorde O3:an och O8:an (32" resp. 46") och bilden såg bra ut faktiskt. Så vi får se nu om det här var en bra eller dåligt impulsköp.
Men den är fin iallafall :r
354 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849