webForumDet fria alternativet

Måste man ha 3G på en 3G-telefon?

Mobiltelefoner

22 svar · 1 209 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag har kollat runt lite efter nya telefoner då min börjar flippa ur rejält (joysticken på k700i). Jag vill gärna fortsätta med SonyEricsson och har hittat en telefon jag tycker ser jäkligt bra ut - och har dessutom en del fina finesser. Det är en K610i men det är en 3G-telefon om jag förstått det rätt.

Kan man då köra vanligt GSM-kort i den eller är det bara 3G som gäller? Har försökt hitta information om detta men kanske är det nån där ute som kan hjälpa mig i stället. :)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Jag är hyffsat säker på att det ska gå med ett vanligt GSM-kort, men givetvis utan 3G-funktionaliteterna. Men det brukar väl inte vara något problem att få ett 3G-kort från sin operatör?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

RED/ När jag köpte min K800i som också e en 3G telefon så sa han i affären att man måste ha ett 3G kort, Men det e bara att ringa din operatör så skickar dom ett...

SimOnline skrev:

Jag är hyffsat säker på att det ska gå med ett vanligt GSM-kort, men givetvis utan 3G-funktionaliteterna. Men det brukar väl inte vara något problem att få ett 3G-kort från sin operatör?

Aha, okay. Ifall jag kan ringa Comviq och be dem skicka ett 3G-kort med nuvarande abonnemang så spelar det ju ingen roll då ju. :) Tack för svaret!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Esen skrev:

RED/ När jag köpte min K800i som också e en 3G telefon så sa han i affären att man måste ha ett 3G kort, Men det e bara att ringa din operatör så skickar dom ett...

Du måste inte ha ett 3G-kort i mobilen, men som redan är sagt så måste du ha det om du vill nyttja 3G-funktionaliteten.

Dryden skrev:

Du måste inte ha ett 3G-kort i mobilen, men som redan är sagt så måste du ha det om du vill nyttja 3G-funktionaliteten.

Okey, Så sa iallafall försäljaren, Men dom har väl haft fel förut ;)
Jag hade iallafall redan ett 3G kort sen tidare så det var inga problem för mig.

Esen skrev:

Okey, Så sa iallafall försäljaren, Men dom har väl haft fel förut ;).

Naturligtvis sa försäljaren så eftersom det ligger i hans intresse att folk ska nyttja de nya tjänsterna. ;)

Dryden skrev:

Naturligtvis sa försäljaren så eftersom det ligger i hans intresse att folk ska nyttja de nya tjänsterna. ;)

Förstår det, Men kontigt att dom får luras, Eftersom han sa att telefonen inte fungerar ifall man inte har ett 3G kort i...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

man behöver inte en 3G tjänst, men man måste ha ett nytt simkort. Ett USIM
http://en.wikipedia.org/wiki/USIM

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har då kört min K800i med vanligt GSM-kort. Finns inställning som gör det möjligt att köra så om man nu vill det.

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Min far kör sitt gamla kort, som han har haft sen långt innan 3G-teknoligin kom, på sin ca. 1 månad gamla 3G-telefon och det verkar fungera utmärkt.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Som redan skrivits,
De nya sk. "3G sim korten" USIM är vidareutvecklingen av SIM.
De lite energisnålare, lite snabbare, lite ballare helt enkelt.
Det finns ingen teknisk begränsning i sig att köra UMTS tjänter i ett UMTS nät med ett gammalt SIM kort om inte operatören hindrat det.
3 gör det (de har iofs bara delat ut USIM tror jag)
Det kan säkert finnas begränsningar även i vissa telefoner.

Man kan däremot få lite problem "åt andra hållet" dvs, att stoppa in ett USIM i en för gammal GSM telefon.
Så på jobbet är alla våra 800 kort av senaste generationens SIM (inte USIM) så de funkar i GSM och/eller UMTS mobiler.
(det finns ställen vi jobbar på där man inte får ha GPRS/UMTS data anslutning, kamera mm med sig in, men en sunkig gammal svartvit mobil går bra......)
Och det funkar hur bra som helst i Telenors nät, med fullt UMTS stöd, dvs 384k data, video samtal mm. i rätt telefon. Och "bara" röst och sms i de gammla.

/pebi

Telias 3G-kort fungerar inte i vissa äldre telefoner, exempelvis "hajfenan" (Ericsson R310).

Medlem sedan jan. 20076 inlägg

Jag är väldigt sugen på en k610i själv. Tycker den är mkt fin och verkar för det mesta ha fått positiv kritik...

Jag undrar litegrann över dethär med 3G, vet knappt någonting om det. Det enda jag vet är att man kan ha videosamtal med varandra.
En kompis till mig har en 3G telefon med 3-abonnemang. Och den har tjorvat ganska mycket, men vi bor ju i norrland (piteå), kan det vara därför?

Jag har Halebop, och det står 3G på mitt lilla SIM-kort, visst kan jag då använda telefonen? Kommer det att tjorva lika mkt för mig som för min kompis även fast jag har annat abonnemang?

Finns det någon nackdel med 3G? Blir det dyrare? Blir telefonen långsam?

Snälla hjälp mig, vet inte alls hur jag ska göra, om jag ska köpa telefonen eller inte. Den jag har nu är helt kaputt.

Välkommen till wF, Pantoof. :bire

3G fungerar ju som så att du använder 3G-masterna när du har täckning på dem - när du inte har det så går du på GSM-nätet. Hur mycket det kostar beror ju på vad du har för leverantör.

Kolla på Halebops hemsida vad de tar för videosamtal. Du betalar inget extra bara för att ha 3G, du betalar när du använder deras 3G-tjänster - såsom video och surfning. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Pantoof skrev:

Finns det någon nackdel med 3G? Blir det dyrare? Blir telefonen långsam?

En i mitt tycke stor nackdel är att batteritiden blir mycket sämre.

åh.. nu är det tjorvigt i mitt huvud...
När jag har täckning via 3G mastarna? Men eftersom det står 3G på mitt sim-kort som är från Halebop, borde det inte gå på Halebops nät?

Eller finns det speciella 3G mastar uppsatta här och där endast för dem som använder 3G?

Om man inte använder 3G tjänsterna, utan bara ringer som vanligt, går den ändå via 3G Mastarna??

För jag har nog inte tänkt använda dendär 3G tjänsten så mycket då nästan ingen jag känner har det..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Halebop har inget eget nät utan använder Telias. Det finns speciella 3G-master och de sitter mycket tätare än 2G-dito. Telia har även täckningskartor där man kan se hur täckningen för både 3G och GSM är där man tänkt använda telefonen.

Har du en 3G-telefon kommer den - vad jag vet - använda det nät där den har bäst täckning. Tjänsterna (t ex. att skicka ett SMS) kostar samma oavsett om de går via en 3G- eller GSM-mast.

Blir batteritiden sämre bara om man använder 3G tjänsterna?
Så det kan kosta extra att ringa? Även fast det "är gratis" till dem med halebop...?

Tack för svaren jag fått!
Ska gå till expert imorgon och plåga en av säljarna istället för er här på forumet...
Nattinatti

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

muskot skrev:

Har du en 3G-telefon kommer den - vad jag vet - använda det nät där den har bäst täckning.

Nja, nästan, Telefonen kommer att köra på 3G nätet enda tills det är så pass dåligt att den måste gå över till GSM. (tyvärr oftast för sent pga. dålig konfiguration :s)

Pantoof skrev:

Blir batteritiden sämre bara om man använder 3G tjänsterna?

Nej, inte bara för att du använder tjänsterna utan för att radio delen i en 3G telefon drar mer ström än dito gsm.

Pantoof skrev:

Så det kan kosta extra att ringa? Även fast det "är gratis" till dem med halebop...?

Vad tänker du på då?

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)