Hej,
jag är på jakt efter en ny mobil som inte får kosta mer än 1500 kr (utan abonnemang). Jag kommer att använda mobilen tills jag har råd att köpa en HTC TyTN (vilket tyvärr lär dröja ett tag...). MP3-uppspelning och kamera kan väl vara trevligt, men absolut inget krav - jag kommer i stort sett bara använda telefonen till att ringa och skicka sms då och då. Batteritiden får gärna vara lång. Jag har tittat en del på Sony Ericsson K510i som verkar uppfylla mina krav. Tidigare modeller verkar ha haft en del problem med joysticken - är det någon har koll på om det har fixats på de nyare modellerna? Finns det några andra mobiler i den här prisklassen som är lika bra eller bättre än K501i?
Efter att ha använt en SET630 flitigt under två år samt sett både K700/K750 dras med samma joystickfenomen så skulle jag faktiskt undvika en sådan variant. Den slits, så enkelt är det och det är inte kul att behöva ta omvägar i menyerna bara för att [nedåt] inte fungerar.
Jag köpte tydligen en svart SE Z710 i morse. Länge leve mellandags-"rea", sömnbrist och koffeinrus. 1 kr + 150 kr i 12 månader = 1801 kr. Jag verkar ha sparat några hundralappar om man jämför med bästa pris på Pricerunner.
Första intryck av z710i
- Samma hårdvara som i w710i, bortsett från stegräknaren. Telefonen kan flashas om så att den har samma firmware som w710i (€7 på wotanserver.com).
- Dpad istället för joystick.
- Den ser rätt bra ut. Svart/silver-kombinationen är snygg. Kanske något klumpig för att vara en clamshell, men det är inget som stör mig.
- Det är inte en mobil för den som vill ha en bra kamera. Kameran, som saknar autofocus, är dålig.
- Radiomottagningen fungerar väldigt bra.
- Ljudkvaliten på uppspelade musikfiler är högst medioker. Headsetet som följer med är värdelöst. Jag fick hem en 3.5 mm-adapter idag. Först provade jag att använda mp3-spelaren som källa till min hörlursanläggning (Corda Prehead --> HD650/Alessandro MS2i) som jag under en tid har drivit med ett pissigt onboard-ljudkort. Mobilen låter sämre än moderkortet. Nu har jag inga planer på att bära omkring på en hörlursförstärkare, så jag provade även med brorsans Sennheiser CX300 (rätt bra "in-ear"-hörlurar, kostar omkring 400 kr). Det lät också dåligt, tyvärr. Om ni tänker er att en iRiver-spelare har en upplösning på typ 1600x1200 så ligger mitt moderkort någonstans kring 800x600 och z710i runt 640x480.
- Jag lyssnar mest på ljudböcker och föreläsningar så det ovanstående spelar inte så stor roll för mig.
- I ihopfällt läge kan radion och mp3-spelaren kontrolleras via knappar som ligger på utsidan av telefonen. Det fungerar väldigt bra så länge man har telefonen synlig. När man har mobilen i fickan är det svårt att hitta rätt, knapparna är för små.
- I övrigt så fungerar allt precis som det ska göra. Längre recension med bilder på mobile-review.com
I den här prisklassen (1600-2000 kr) verkar z710i vara ett hyffsat val. Nokia 6131 hade varit perfekt om batteritiden hade varit bättre. SE w300i/z530i faller på den dåliga knappsatsen.
PS. Katching.se verkar sälja W710i för 1975 kr just. Minneskort på 512 mb ingår. Comviq kompis 12 månader, 0 kr i månadsavgift under första året. Det är nog bäst att klämma lite på telefonen i en affär om ni funderar på att köpa den, många verkar ogilla det ljusa färgvalet.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849