Jag är väldigt less på radioantennen som sitter monterad på taket av bilen idag, den är lång och ful. Jag är sugen på antennen som sitter monterad på Saab 93 SS/SC, den där charmiga lilla hajfenan. Problemet är dock att den antennen inte är gjord för FM, utan för GSM/GPS, vilket gör att det skiter sig, visserligen komemr jag i framtiden behöva en GPS antenn när jag ska bytta navi i bilen.
Men byter jag ut antennen mot en GPS antenn så har jag ingen FM antenn alls i bilen. Saab 93 SS/SC har sin FM antenn monterad i bakrutan, vilken gör det lite svårt för mig att eftermontera en antenn inbyggd i bakrutan.
Vad finns den för alternativ? Finns det kanske någon "antennmatta" som man rullar ut och gömmer under klädseln i taket eller något liknande?
Ser ut som jag förutspådde det hela, hajfenan finns inte som FM.
Samma på nya S40 =/ även den antennen är endast för GPS/GSM, tydligen är antennerna för korta för att plocka in våglängderna från radio, eller liknande.
Det är därför jag försöker komma någon bra lösning hur man kan gömma en FM antenn någonstans! :e
ahaha.. va tokigt... varför sätta dit dom från fabrik då :e
Dom ser helt enkelt bra ut! :e
Antennen kräver ju att det ska vara hål i taket, inför framtida bruk, och döljer hålet med en atrapp, den dagen man monterar mobiltelefon eller GPS i bilen!