webForumDet fria alternativet

Bluetoothadapter utan drivrutin

Program & appar

11 svar · 475 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Jo jag skulle vilja ha en Bluetoothadapter (USB) som man inte behöver drivrutiner till. Finns det ens någon sådan produkt? Har provat en D-Link DBT-122, men den ville ha drivrutiner så fort man stoppade i den.

Bakgrund: Vill kunna föra över filer från min telefon till valfri dator utan att behöva installera något först. Tänkte att Bluetooth vore enklast. K800i.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Min Trust BT180 kräver inga extra drivrutiner med Win XP SP2.

Jaså... det låter ju väldans bra! Då finns det hopp... har tittat lite på en Belkin, någon som vet hur det är med dom?

Tror att de flesta kan köra med Microsofts BT-stack...

Jaså!? Du menar att även den där D-Link kan det? Stoppar man in den och tar avbryt när den vill installera drivrutin så hittas ju ingen enhet, det står ut gult frågetecken bara.

Det vore ju fint om det fungerade som så att telefonen dyker upp som enhet bara. Det blir ju faktiskt så med kabeln, även utan drivrutiner. Men då styr ju telefonen det iofs. Skulle helst vilja slippa släpa med mig kabeln.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Billonton står det på min blåtandsadapter som jag hittade på Claes I Sjön. Är till 99% säker på att det inte behövdes drivare till den - även om det följde med i paketet.

Danny skrev:

Jaså!? Du menar att även den där D-Link kan det? Stoppar man in den och tar avbryt när den vill installera drivrutin så hittas ju ingen enhet, det står ut gult frågetecken bara.

Det vore ju fint om det fungerade som så att telefonen dyker upp som enhet bara. Det blir ju faktiskt så med kabeln, även utan drivrutiner. Men då styr ju telefonen det iofs. Skulle helst vilja slippa släpa med mig kabeln.

De flesta, inte alla. Vet inte hur det är med just den modell du har. Har du XP SP2?

Sen tycker jag nog att det är enkare att ha en kabel med sig, även om man kan använda MS-stacken brukar det ändå vara lite meck med att få skiten att fungera.

muskot skrev:

Min Trust BT180 kräver inga extra drivrutiner med Win XP SP2.

Vi sätter den här som svar. Det var det jag undrade över i alla fall. Och det var nyckeln till att jag fick tillbaka pengarna för min D-Link också :bire

Lite osäker på om jag ska satsa på en ny från ett annat märke, ska försöka hitta någon att prova först...

muskot skrev:

De flesta, inte alla. Vet inte hur det är med just den modell du har. Har du XP SP2?

Japp. Både här och på jobbet, funkar ingenstans :(

muskot skrev:

Sen tycker jag nog att det är enkare att ha en kabel med sig, även om man kan använda MS-stacken brukar det ändå vara lite meck med att få skiten att fungera.

Det är nog bättre med kabel ja, på många vis. Man får väl stå ut med det. Värsta då är ju att man måste planera det liksom, men men, allt kan ju inte vara perfekt :) ...det ska absolut inte vara något meck, enkelt och praktiskt ska det vara. Vill kunna komma till någon och föra över nån fil bara sådär rakt av. Det är pyssligt som det är ändå. Något som är kanon är mitt SD-kort till kameran på 1 Gb, den har en USB-kontakt också! Men tyvärr tar ju inte telefonen SD :(

Varför skulle man behöva planera mindre med bluetooth jämfört med kabel? I båda fallen måste du komma ihåg att ha prylar med dig.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

jag har en microsoft Bluetooth dongle, som hörde till ett BT-tangentbord microsoft gjorde ... men som aldrig funkat (1000 spänn i sjön alltså)
men BT:n funkar, å jag använder den ofta till mobilen.

muskot skrev:

Varför skulle man behöva planera mindre med bluetooth jämfört med kabel? I båda fallen måste du komma ihåg att ha prylar med dig.

...Bluetoothadaptern kan man ha i plånboken eller något, och alltid ha med sig... kabeln däremot orkar man inte alltid släpa på :)

459 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
172 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
281 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
173 ms — ändringar (db)