Tjena!
Jag har fått i uppdrag att försöka fixa till ett problem.
Det finns åtta solarium som man kan hyra på ett ställe. Varje solarium har en slags kudde med två högtalare så man kan lyssna på radio när man solar. På varje kudde sitter det en vridpotentiometer som har värdet 8 ohm. (Det står 8 ohm på baksidan iaf...)
Två ledare är fastlödda på varje pot. Poten har tre lödöron, ledarna sitter på de yttre. Med poten sänker eller höjer man ljudet så jag misstänker att den sitter på högtalarkabeln.
Nu till problemet.
Högtalarna används även till att informera solbadarna om det skulle behövas. I något fall gick brandlarmet, då ombads solbadarna att stanna kvar i solariet i någon minut så att vaktmästarna kunde kontrollera om det var falskt alarm eller inte. Vissa hade då vridit ner volymen så att inget hördes (man kan välja att bara stänga av radion om man vill, istället för att vrida ner ljudet) och de personerna sprang halvnakna ut på gården eftersom de inte hade hört någon uppmaning om att vänta.
Jag är väl inte helt bekväm med potar, därför frågar jag här. Potarna som sitter idag, visst har väl de ett värde från 0 till 8 ohm? Finns det i så fall en pot som har värdet 4 till 8 ohm, så det inte är möjligt att stänga av ljudet helt mha poten? Eller ska den vara på 0 till 4 ohm? :OO
Du kan ju alltid mäta resistansen själv. Ta ett orört exemplar och dra ner volymen så ser du vad du landar på för resistans. Fast du ska ju inte mäta med ström på, så stäng av och helst koppla bort en av ledarna innan du mäter. Det är väl säkert så att det ska vara en 4-8 Ohm då iofs... 0 Ohm är ju inget motstånd alls, dvs, som att skippa den helt...
Är du säker på att ledarna sitter på dom 2 yttersta "öronen"? är det 3 "öron" så brukar den mittersta vara den man "flyttar" så att man kan variera motståndet mellan mitten och någon av dom yttre.
För att få 4 - 8 så kopplar man en 4 ohm's motstånd i serie.
Det är det som är så konstigt, de sitter på de yttersta öronen...
Vad jag vet så brukar man ju koppla in en på mitten och den andra beroende på om man vill ha stigande eller fallande värde. Fast jag får åka dit i morgon igen och kolla, tar även med en provare och mäter lite. Tack så länge, jag hör av mig i morgon! (y)
För att få 4 - 8 så kopplar man en 4 ohm's motstånd i serie.
Nja, det är inte så enkelt. Vilken nytta skulle det göra i detta fall? Visst, du höjer den totala minimumimpedansen från 4 Ohm till 8 Ohm, men den ändringen sänker bara volymen. Som det ser ut nu är ingångimpedansen 4 Ohm vid full volym och 8 Ohm med volymen nerskruvad. (Beräknat efter antagandet att högtalaren har impedansen 8 Ohm, man brukar matcha poten med högtalarens impedans)
En volymkontroll fungerar i regel så här: Du har en signal och en jordledning ("Returledning") som du kopplar in till lådan. Vidare har du i lådan en pot som fungerar som spänningsdelare som det heter. Ställer du den högst upp så får du den spänningen som ges in via signalledningen, ställer du den i mitten halverar du spänningen, ställer du den längst ner får du samma spänning som vid jord, det vill säga noll. Det du ska göra är att sätta en resistor mellan jord och det som idag är anslutet till jord på potten. På det sättet "lyfter du upp" spänningsdelaren så att volymen aldrig blir lägre än 20% av orginalvolymen.
Se bild för kopplingsanvisning.
Den pol på potten där resistorn ska sitta ska ha två sladdar från sig, förr eller senare, en som går till radiomottagaren, en som går till högtalaren. Där ska du alltså sätta en resistor så att ena benet går till potten, och andra till de två ledningar som utgör jord. Lämpligt värde i detta fall kan som sagt vara 2 Ohm, som, också sagt, i detta fall ger en minimivolym på 20%.
Lycka till!
Dock skulle jag i detta fall försöka hitta en lösning där den som solar kan stänga av radion, och ändå få meddelanden från vaktmästaren. Dock så skulle ju detta kräva en omdesign av hela systemet, och det kan jag inte hjälpa dig med över nätet.
Ok, nu har jag varit och tjuvtittat igen. Tog en bild så ni ser vad det är för högtalare. Ritningen är det världsklass på, det vet jag redan så ni behöver inte berömma mig för den. ;)
Så här är det alltså kopplat idag, förslag på var jag ska lägga motståndet tages tacksamt emot. :)
Tycker den kopplingen är konstig, den borde inte påverka någonting. Min tolkning är att man använder "potetiometern" som ett fast motstånd eftersom kablarna är kopplade till dom yttre kontakterna.
Det mest logiska vore att koppla som nitro2k01.
nitro2k01: det var så jag tänkte när jag ville koppla motståndet i serie.
Konstig eller inte, poten höjer eller sänker ljudet iaf...
Det står 8 ohm i botten på den, högtalarna är på 4 ohm verkar det som. Det kommer bara två ledare in så t.o.m. jag fattar att det inte är stereo. ;) Typ parallellkopplade högtalare.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849