webForumDet fria alternativet

tänkbara orsaker (SMS-strul)

Mobiltelefoner

12 svar · 705 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Om detta är fel forum var god flytta tråden...

En kompis (A) skulle bli upphämtad av en annan kompis (B). B dök inte upp då han fått ett SMS från A (från dennes nummer) där det stod "kommer inte". A hävdar bestämt att hon inte skickat detta (finns inte i utkorgen). B har sms:et på sin telefon. Någon annan har alltså skickat SMS från A:s nummer. Ingen annan har varit i kontakt med A:s mobil så det är uteslutet. Hur kan detta komma sig? Låter jättelurigt. Man kan väl inte dra iväg ett SMS och få det att se ut som att det kommer från någon annan?

Någon insatt som kan förklara hur det funkar?

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Finns väl typ SMS-sajter som man kan skriva avsändarnummer.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det sker väl ingen verifiering på att det avsändarnummer man anger är det verkliga? Ungefär som e-postadresser.

Trodde man behövde bekräfta det avsändarnummer man önskar när man regar på sådana sajter?

Innebär detta att någon kan sitta och skicka SMS till folk jag känner "från" mitt nummer? Låter ju sjukt...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det finns ju flera siter där man kan skicka utan att regga sig.

Folk kan skriva din adress som avsändare när dom skickar brev, dom kan skicka e-post "ifrån" din adress.
Är inte det också sjukt?

Quid skrev:

Det finns ju flera siter där man kan skicka utan att regga sig.

Folk kan skriva din adress som avsändare när dom skickar brev, dom kan skicka e-post "ifrån" din adress.
Är inte det också sjukt?

Väldigt sjukt... men det känns på något sätt som att det är samma sak som att någon skulle ringa från mitt nummer. Nog bara jag som har lite svårt att acceptera detta. Så när jag får ett SMS från exempelvis Lars och det står "SMS mottaget" och "Lars" på min display kommer jag alltså inte kunna vara säker på att det är skickat från Lars telefon?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Cassady skrev:

Så när jag får ett SMS från exempelvis Lars och det står "SMS mottaget" och "Lars" på min display kommer jag alltså inte kunna vara säker på att det är skickat från Lars telefon?

helt rätt, det är lika enkelt att spoofa ett sms som det är att spoofa ett mail idag. (man har kunnat göra det ganska länge om man haft tillgång till en e1:a och ett smsc :e)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det som är lite lustigt är väl att den tredje personen visste att A och B skulle träffas samt att de haft denna konversation över SMS. Meddelandet med "kommer inte" kom ju rätt lägligt om man säger så.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag håller med Gein, första intrycket man får är ju att kompis B har något att dölja...

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Inte helt omöjligt att B är den som skickat sms:et...

Gein skrev:

Det som är lite lustigt är väl att den tredje personen visste att A och B skulle träffas samt att de haft denna konversation över SMS. Meddelandet med "kommer inte" kom ju rätt lägligt om man säger så.

Precis... varför tror du jag engagerar mig så mycket i frågan. "Någon" har ju fått skulden ;)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Cassady skrev:

Precis... varför tror du jag engagerar mig så mycket i frågan. "Någon" har ju fått skulden ;)

Aha, nu fattar jag! :i

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)