Om man raderar en fil på en dator finns ju möjligheten att återställa dem genom diverse restore-program.
Men är det någon som vet hur det ligger till på videokameraband (VHS-C) om man råkar spela över en sekvens? En vän talade om att det lagras dubbelt på något sätt på filmremsan.
Om du råkar "spela över" en fil på datorn så är den borta. Den går inte att återställa med något restore-program. Du kan bara återställa den så länge den finns kvar. När man raderar en fil på dator så tas den nämligen inte bort. Dess utrymme markeras bara som ledigt. Så länge som utrymmet inte behövs för någon annan fil så finns den gamla filen kvar och kan återställas. Men "spelas den över" med någon annan fil så är den borta.
Jag vet inte hur videoband funkar, men jag tror det går till på samma sätt. Spelar du över något så är det borta. Det finns dock dyr utrustning till datorer som kan läsa information som funnits på en hårddisk tidigare, kanske finns liknande till videoband.
Det finns dock dyr utrustning till datorer som kan läsa information som funnits på en hårddisk tidigare, kanske finns liknande till videoband.
Med hört något om det men har lite svårt att tro på det, har man skrivit över något så borde ju alla spår vara borta. Var det en nolla där och man skriver dit en etta så känns det ju som att det är en ett där nu och ingen kan se vad där varit innan?
Men med hört det skall gå men tror inte på det bara ; )
På den gamla goda tiden när man körde med kasettband så kunde iaf jag ibland höra det överspelade materialet svagt, svagt i bakgrunden. Det materialet borde man ju kunna filtrera ut på något sätt, frågan är bara hur bra kvalité det skulle bli.
Med hört något om det men har lite svårt att tro på det, har man skrivit över något så borde ju alla spår vara borta. Var det en nolla där och man skriver dit en etta så känns det ju som att det är en ett där nu och ingen kan se vad där varit innan?
På något sätt så ligger det spår kvar så att man kan komma ät informationen även om man skrivit på stället.
Dom programmen som finns som skall radera en hårddisk skriver olika bitmönster flera gånger på hela disken så att man verkligen "rör om" i magnetismen och på så sätt försvårar /omöjliggör återskapanden av informationen.
Eller så kör man med Degausser. ;)
Jag känner igen problemet med att ljud/bild dröjer sig kvar från en gammal inspelning även om bandet är överspelat. Tror dock inte att det finns något billigt sätt att återställa informationen på, Ibas skulle kanske kunna hjälpa till, men det kostar...
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25