webForumDet fria alternativet

HDMI/DVI

Webbhotell & domäner

2 svar · 334 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Jag är på gång att införskaffa en projektor som ska kopplas till min dator. På datorn har jag två st DVI-kontakter och tänkte då dra en HDMI-kabel mellan projektorn och datorn (ca 10m). Frågan är om jag (1.) ska köpa en kabel med fast DVI-kontakt i ena änden och HDMI i andra, eller om jag (2.) ska köpa en kabel med enbart DVI-kontakter och sätta en HDMI-DVI-konverterare vid datorn.
(1.) blir billigare då jag slipper lägga pengar på en lös konverterare, kablarna kostar lika mycket oavsett om de har HDMI eller DVI i ändarna.
(2.) kan jag tänka mig blir lite mer framtidssäkert, HDMI verkar vara melodin och frågan är hur länge grafikkortstillverkarna kommer fortsätta att sätta DVI-kontakter på korten. Dessutom blir ju HDMI allt mer utbrett på annan utrustning, t ex DVD-spelare. Man vill ju inte stå där med en kabel för tusen spänn som inte går att koppla in på nånting om några år. Förvisso kommer man säkert att kunna köpa konverterare åt andra hållet också, så det kanske löser sig i alla fall.

Vad tycker ni?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg
  1. Köpa en med HDMI i båda ändar + en konverter till DVI.
Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Smaksak.
Själv köpte jag en DVI-HDMI kabel. Svårt att se när datorerna går över till HDMI. Det finns ju inget behov då ljudet ändå kommer ligga på ett annat kort. Utan det vore ju för HDCP. Men om det ändå finns konvertrar åt alla håll, varför inte köpa en DVI-HDMI och sedan införskaffa konvertrar om det behövs.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)