webForumDet fria alternativet

Har någon testat Squezebox?

Ljud & bild

10 svar · 703 visningar · startad av anbj

Medlem sedan juli 2000231 inlägg
Frågan#1

Är det någon som har testat Squeezebox från Slim Devices? Det är en liten låda som kan spela upp MP3:or och webradiokanaler via den vanliga stereon. Den verkar ha fått riktigt bra recensioner i amerikanska tidningar, men hur funkar den i Sverige? Någon som har testat?

Kolla här:
http://www.slimdevices.com/pi_overview.html

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har köpt et par stycken och kör med den både här och hos några av ungarna. Den fungerar kanon och gör att du får en ny syn på musiken. Kolla gärna tidigare trådar här på wF.
Vad som jag upplever som vettigt är hanteringen och nätmusiken.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag har oxå funderat på en men, det är en fråga som jag inte fått svar på... Måste man använda deras "musikserver" eller är det möjligt att välja och spela musik från winamp och få upp ID3 taggar på boxen och musiken i hembio högtalarna?

Jag kör bara med Slimserver, men han grabben min i Stockholm har nog kört på annat sätt. Jag vidarebefodrar frågan när han kommer hem igen. Och SlimServer är ju en öppen programvara så det borde gå att finna andra vägar.
Men varför? Slimserver har ju även en möjlighet att köra andra vägar.

Skulle du vilja ta lite skärmdumpar på hur du väljer vad du ska spela osv.? För som jag förstått det så är det bara med fjärrkontrollen man väljer? (Det borde vara totalt omöjligt att få en övergripande bild om man har en stor musiksamling)

Utan att ha en Squeesebox rekomenderar jag alla att ladda ner slimserver sedan kör man Softsqueeze på samma eller annan dator i nätverket. Det är helt underbart att scanna Album, Artist eller genrer, År och sådant fungerar också
Annars kan man lägga ner Moodlogic Där man kan sätta årspann eller beatrythm.
Men börja med de två första. Nu!

Att klippa in ett antal stillbilder skulle inte göra programmet eller funktionerna i Slimserver rättvisa.
Betänk att med min ålder skulle kanske skivlistan bestå av Kalle Jularbo och Christer Sjögren !!!
Nej För att ni skall uppleva detta live kommer här en beskrivning.
Om det inte fungerar ring mig sen.
Squeezebox

Börja med att ta hem slimserver från slimdevice
http://www.slimdevices.com/su_downloads.html Klicka i rätt (ditt) operativ
Du behöver inte lägga in namn och annat tjafs, klicka på download.
Kör installationen på din maskin.

Det första du gör när du har startat Slimserver är att gå på Serverinställningar
Välj svenska som språk om det passar sig.

Softsqueeze är en datoranpassad spelare istället för winamp för att testa hur det är att köra Squeezebox. I slimserver menyn finns ett anrop för att lägga in den. Eventuellt måsye man peta in Java innan.
Den består av ett fönster lika som Squeezeboxen samt en fjärrkontroll som man klickar med musen på.
Den kan installeras på någon annan dator i nätverket, så talar man om vilket namn eller IP nummer den maskinen har som kör Slimserver i bakgrunden.

Under Radio finns nog en länk till Pandora.com Testa
En möjlighet är att ladda ner Moodlogic från just http://www.moodlogic.com/

Lycka till

Testade under helgen, inte direkt imponerad :l att servern inte kunde läsa från nätverks enheter höjde inte betyget direkt x(

Mitt fel eller Windows rättigheter
Mappa upp den med \\Servernam\bibliotek
Varför gillar du inte den? Kom du på hur gränssnittet fungerade i SoftSqueeze då?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

IDGs M3 ligger som vanligt bra till när det gäller recensioner av prylar och har därmed testat Squeezebox. Du kan köpa testet på deras hemsida som pdf. Kan förövrigt säga att de gillade den.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag har två kompisar som använder denna och båda är nöjda. Inte minst med pandora-tjänsten. En kör trådlöst och en kör med kabel, utan problem.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)