webForumDet fria alternativet

Det digitala hemmet...

Ljud & bild

3 svar · 362 visningar · startad av nkrantz

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg
Frågan#1

Hej,

Har börjat fundera på hur jag skall lösa ljud och bild digitalt och trådlöst i lägenheten.

Följande är mitt förslag, som jag skulle vilja att ni som gjort liknande grejor kunde komma mer lite förslag på.

* Ha en vanlig stationär dator som fungerar som server och håller all musik och film. Ljud kopplat till nedanstående stereo och bild kopplat till en ännu inte inköpt tv.
* Stereo som klarar dvd och som används som förstärkare
* En (ännu inte inköpt) PDA som man via remote desktop styr WinAmp & Mediaplayer på servern med.

Det är väl egentligen PDA lösningen som är det intressanta och som jag inte har så mycket koll på, men det borde väl funka?

Andra förslag?

Tack,
Niclas

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Visst är du på rätt tänk. Det finns ju vanliga fjärrkontroller till Serieportsingången som borde fungera.
Jag kör ju med Squizeebox för ljudet men funderar på något för TV och framförallt pdf tidning typ Metro och HD.se

Medlem sedan juli 2001711 inlägg

Själv använder jag SonyEricssons inbyggda fjärrstyrning via bluetooth. Funkar smidigt och telefonen har man ju alltid på sig.

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg

jo, men om jag kör med en PDA och remote desktop så borde man få större möjligheter att styra det hela, välja film, välja låt, etc... :-)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)