Behöver tips om micar.
Vill ha en som funkar till både datorn, videokameran och mp3-spelaren.
Antar det är samma uttag på alla (3,5 mm).
Micen ska kunna ta in ljud bra på några meters håll (minst).
Den ska vara liten, men inte speciellt dyr.
Vad är det för skillnad på olika micar?
T.ex kondensatormikrofon - vad är det?
Vad innebär "riktad" och "dynamisk" mic?
Vad har frekvensomfång, impedans och känslighet för påverkan för ljudet?
Hur riktad den är beror på i vilka riktningar den tar upp ljud. En vanlig mikrofon är ju normalt bara känslig framifrån. Mer avancerade mikrofoner kan ta upp ljud i alla riktningar eller ställas om till att vara känslig bara i vissa riktningar.
Det stod inte så mycket om mikrofonen på den sidan. Som jämförelse kan jag ju nämna att mikrofonen jag pratade i först (kondensatormikrofonen) kostade 4000 :-)
Frekvensomfång är hur stor del av ljuden den tar in. Ljud är ju när man sätter luften i rörelse, och hastigheten på denna rörelse kallas frekvens (svängningar per sekund). Låg frekvens är bas, hög frekvens diskant. En normal människa hör ljud mellan 20 Hz och 20 000 Hz, men allteftersom man blir äldre brukar man tappa i känslighet i det övre området. En CD-skiva kan inte återge högre frekvenser än 22 050 Hz.
Som du hörde på mitt ljudexempel är kondensatormikrofoner i allmänhet bättre på att återge diskant än dynamiska mikrofoner.
Impedans är motstånd för växelström. Ju högre motstånd desto större risk för störningar. Med lågt motstånd får man inte så mycket brus och man kan ha lång sladd. Under 500 ohm är lågt.
Känslighet är hur stark signal mikrofonen kan leverera. Ju högre desto bättre eftersom en starkare signal innebär mindre risk för brus. Observera att talet anges negativt, det vill säga -40 dB är bättre än -50 dB.
Starkare signal innebär också att du inte behöver förstärka ljudet lika mycket.
Min kondensatormikrofon har för övrigt känslighet -36 dB och impedans 200 ohm.
Jag tror inte det är någon större skillnad kvalitetsmässigt på de mikrofoner som finns hos Clas Ohlson. Det du kan märka med en billigare mikrofon är att det brusar och att ljudet inte blir exakt likadant. Såna saker går till viss del att justera i efterhand med brusreducering och equalizer i program som exempelvis http://audacity.sourceforge.net/ (gratis).
Samson R11 - Den är väldigt bra och prisvärd. Jag köpte den själv för ca 400 kr. Många tycker den är i klass med mycket dyrare mikrofoner. Har bara läst positivt om den. Frågan är ju om den passar dig iofs, du får kolla lite:
Det stod inte så mycket om mikrofonen på den sidan. Som jämförelse kan jag ju nämna att mikrofonen jag pratade i först (kondensatormikrofonen) kostade 4000 :-)
Det står: "Passar de flesta utrustningar avsedda för kondensatormikrofon."
Hur vet man vilka utrustningar som fixat det?
Det står: "Passar de flesta utrustningar avsedda för kondensatormikrofon."
Hur vet man vilka utrustningar som fixat det?
Det låter som de talar i nattmössan. Utrustningar avsedda för kondensatormikrofon är mixerbord med fantommatning. Men dessa har XLR-kontakt och inte 3,5 mm som på bilden.
Byggde en studio i en skola där vi använde en billigare variant av Shure-micken.
Hade ett helvete med att den tog upp för mycket av det ljud som vi inte ens hörde.
Salen som bygdes om låg precis bredvid ett rum där dom hade biljardbord....
Vi hörde precis allt från det bordet.....
Tur att det gick att lösa med lite skärmväggar och skumgummi....
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849