webForumDet fria alternativet

Ta emot fax

Program & appar

17 svar · 988 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena
Har lite problem med att få en fax att lira.
Det är en sån här multiskrivare med fax, kopiator, scanner osv. som strular lite.

Det går alldeles utmärkt att skicka fax, både från datorn (med word 2003) och direkt från faxen.

Men det funkar inte alls att ta emot fax.
Den indikerar att det ringer, men inget fax kommer.
Det verkar om att den inte kan förstå att det är ett fax och inte ett vanligt samtal.
Har testat att byta till olika jack, men utan framgång.
Just nu sitter den i första jacket, tillsammans med ADSL modemet.

Någon som har några förslag?
Det är en HP Officejet 5610.

Tack på förhand!

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Testa att lyfta på luren när den visar att det ringer/kommer fax, och se vad den säger!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Hur många signaler är den inställd på att svara efter?

ATS0=1 skickar du för att ställa in den på att svara efter en signal. Standardinställning brukar vara att inte svara alls automatiskt. Vanligt folk brukar ju inte ha mer än en telefonlinje.

Hmm, okej...
Den är inställd att svara efter två signaler.
Har inte provat att lyfta luren när det kommer fax, men jag ser på nummerpresentatören att det är ett fax, det är nämligen dom på kontoret i sthlm som faxar från den linjen.

Kan det vara så att ADSL modemet stör ut eller pajjar signalerna på nått sätt som gör att faxen inte fattar att det är ett fax som är på G?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

MickeA.com skrev:

Kan det vara så att ADSL modemet stör ut eller pajjar signalerna på nått sätt som gör att faxen inte fattar att det är ett fax som är på G?

Det kan den inte avgöra förrän den lyft på luren, och det är ju det den inte gör.

MickeA.com skrev:

There's only one way to find out...

För jag gissar att du inte kommer åt någon logg där du kan se vad som händer? Vad som borde hända är att det kommer RING RING och därefter ATA (= faxen svarar).

Förresten, verkar det som den försöker? Slutar det ringa efter två ringsignaler?

Kan du slå på högtalaren? (Kommandot för det är ATM1L3)

Vet du hur det ska låta när en fax svarar? Får du bara på högtalaren så kan man ofta höra vad som är fel.

Jag har hållt på rätt mycket med modem (jobbade på Tele2 tidigare), så jag vet ju hur det funkar tekniskt, men jag vet inte hur mycket av det som döljs bakom lull-lull i Windows, för jag har inte använt det sen 2001.

Tjena!
Faxen svarar inte.
Man hör ju ringningen i faxen och det står "samtal" eller nå liknande i fönstret.
Men den verkar som sagt inte reagera på att det just är ett fax.

I nuläget sitter faxen vid första jacket på proppen från modemet.

Det går alldeles utmärkt att skicak fax, både från datorn och direkt från faxen.
Jag tror inte att det är något fel med datorn, den ska ju inte kunna påverka det på något sätt, eller hur?
Det är ju trots allt en fristående fax-skrivare-kopiator.

Pratade med kontoret tidigare och dom säger att deras fax säger "Inget svar" eller "Upptaget" när dom försöker faxa hit.

Får testa lite till, kom gärna med fler idéer om ni har några ;)

"Ringer..." står det på displayen och den är inställd på att svara efter 2 signaler, men det gör den inte...
Jag testade att lyfta luren och det låter inget alls.

Hmmm....?

MickeA.com skrev:

Faxen svarar inte. Men den verkar som sagt inte reagera på att det just är ett fax.

Bara så vi inte har olika definitioner på orden... med "Faxen svarar inte" menar du alltså att det fortsätter att gå fram signaler?

Det vill säga, faxen svarar inte efter två signaler, med andra ord faxen är inte inställd på att svara efter två signaler.

Precis, det står "Ringer" i displayen och det fortsätter ringa.
Dom på kontoret får "Upptaget" eller "Inget svar" när dom försöker faxa hit.

Sist dom försökte lyfte jag en telefonlur och sa hallå, och det hade dom hört.
Men jag hörde inget spec. det var "svart" i luren.

Faxen ÄR inställd att svara efter två signaler, eller kan det finnaass nå mer jag måste ställa in?

MickeA.com skrev:

Sist dom försökte lyfte jag en telefonlur och sa hallå, och det hade dom hört. Men jag hörde inget spec. det var "svart" i luren.

Det är normalt. Faxar är tränade på att inte prata med människor. Hade du däremot visslat rätt ton så hade du kunnat få den att tro att du är fax och då hade den börjat prata.

MickeA.com skrev:

Faxen ÄR inställd att svara efter två signaler, eller kan det finnaass nå mer jag måste ställa in?

Faxen är inställd på att svara efter två signaler men gör det inte. Antingen så är den inte inställd på det eller så är den trasig.

Hade du kunnat skicka kommandon till den hade det bara varit att skicka ATS0=2 och hade du då fått OK hade du vetat att den varit inställd på att svara efter två signaler. Men nu med alla fina grafiska gränssnitt vet man ju inte riktigt vad som försiggår...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Kan man inte "prata" med en fax genom ett terminalfönster eller liknande?

Jo, det kan man, om man har ett terminalfönster och vet hur man använder det.

tydal skrev:

Jo, det kan man, om man har ett terminalfönster och vet hur man använder det.

Vad är det här "Hyperteminal", som ligger under Tillbehör => Kommunikation ?
Jag vet att man i äldre versioner av windows kunden skicka filer etc. via nullmodemskabel i det.

Inget man kan snacka med faxen med?

Jo, har du faxen ansluten på en com-port ska det inte vara några problem. Dock borde du väl ha den ansluten på usb och det har jag aldrig testat. Kanske emulerar den en com-port. Kanske går det att ansluta till usb med hyperterminal. Jag vet inte, men gör ett försök. Tror du att du har kontakt med faxen skriv AT och trycker enter. Får du då upp OK så har du kontakt med något, förmodligen faxen.

Prova följande:

ATS0=?
ATS0?

(Jag minns inte vilken av varianterna man använde.)

Den som funkar ger dig ett tal tillbaka. Är det talet 0 så betyder det att faxen är inställd på att inte svara. Är det 1 ska den svara efter en ringsignal, är den 2 så efter signaler osv...

ATS0=2

sätter den till att svara efter två signaler.

När det ringer ska det komma upp RING

När faxen svarar ska det komma upp ATA men du kan också skriva ATA och trycka enter för att tvinga den att svara.

I det här läget kommer du dock inte att kunna ta emot något fax, men förhoppningsvis kanske man kan bli lite klokare på vad som händer...

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag hade faktiskt samma problem här om dagen på exakt "samma" maskin.
Det som hjälpte mig var att reset:a maskinen till fabriks-inställningarna sedan så programmera om displayen till svenska osv.
Sedna så funkade den som den skulle. (HP har gratis svensk telefonsupport)

Det funkar att ta emot fax nu.
Jag kollade inställningarna en gång till, samt kollade i instruktionsboken lite hastigt. ;)

Jag trodde att det här med autosvar innebär samma sak här som på ex. vis mail, att den svarar med en faxsida när ett fax kommer.

Men det innebar i själva verket att den automatiskt tog emot faxet.
Ställde in den på "on" och sen ställde ner att svara efter en signal.

Nu har vi faxat fram och tillbaks en hel del och allt verkar rulla.
Tänk så det kan gå när man är envis och bägrar kolla instruktionsböcker.

Tack för all hjälp!

MickeA.com skrev:

Jag trodde att det här med autosvar innebär samma sak här som på ex. vis mail, att den svarar med en faxsida när ett fax kommer.

Aha, en översättningsmiss. Det du tänker på med mail heter auto-reply medan det som faxen gör heter auto-answer.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)