De olika grupperna ("faserna") delas ju upp efter räknaren, så in till din lgh från räknaren går en gemensam matning till centralen. I ett lägenhetshus brukar matningen vara avsäkrad med 20 ampere, men detta kan man höja om man så skulle vilja. Då kommer elbolaget och byter till en större säkring och du måste då betala ännu högre grundavgift.
Elbolagen uppskattar därimot hur mkt du "bör" förbruka, vilket baseras på vad som är "normalt" i förhållande till lgh. yta, hur stor centralen är samt hur mkt du tidigare förbrukat.
Det är därför man ibland får tillbaka pengar / får betala extra för att deras uppskattning inte riktigt stämmer.
Ha en bra helg, snart drar jag till Berlin inför den stundande finalen i VM på söndag!
Nicrosoft skrev:
Dvs. elbolagen skulle skänka bort 66% av sin el, tror inte det.
Jag själv skrev:
Elbolagen uppskattar därimot hur mkt du "bör" förbruka, vilket baseras på vad som är "normalt" i förhållande till lgh. yta, hur stor centralen är samt hur mkt du tidigare förbrukat.
Det är därför man ibland får tillbaka pengar / får betala extra för att deras uppskattning inte riktigt stämmer.
Precis, dom skulle hellre dö än att ge bort sin el utan att ta betalt för den ;)
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inlägg
KoTTeN skrev:
Det är faktiskt vad jag också har hört. Jag tyckte dock att det lät konstigt att man får betala för enbart den högst använda fasen, oavsett hur olik belastade de är.
Det är fel.
Som sagts tidigare så mäts den sammanlagda förbrukningen och inget annat. Spelar ingen roll om all förbrukning går i en fas.
MickeA.com skrev:
har för mig att 10Ampere motsvarar 2200w (rätta mig om jag har fel...)
Nu har de flesta fått höjt från 220V till 230V så teoretiskt kan man plocka ur 2300W ur tio ampere. ;)
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggHur räknar ni då då? De tar ju betalt för den högst belastade fasen Dvs. du som är kund får betala för något du inte utnyttjarn i de två övriga.
Nu har väl sommarvärmen slagit till? Eller uttrycker jag mig tokigt?
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inläggExempel:
Fas 1 800W
Fas 2 200W
Fas 3 150W
Då skulle bolaget bara ta betalt för 800W istället för 1150W. Vilket de inte gör.
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inläggAha...
Du menar att man då skulle betala 800W x 3=2400W?
Rena bedrägeriet ju...
(Jag är också varm och har svårt att tänka;-))
Lasp skrev:
Hur räknar ni då då? De tar ju betalt för den högst belastade fasen Dvs. du som är kund får betala för något du inte utnyttjarn i de två övriga.
Nu har väl sommarvärmen slagit till? Eller uttrycker jag mig tokigt?
Det är ju inte så att det inte utnyttjas ngt i de två övriga faserna.
Tar vi min hink igen så kan det ju komma 3 liter ur en slang 2 liter ur en och 5 liter ur en. Skulle man då bara betala för 5 liter som kommer ur den mest belastade slangen så skulle ju hälften av vattnet var gratis.
Poteta skrev:
Aha...
Du menar att man då skulle betala 800W x 3=2400W?
Rena bedrägeriet ju...
(Jag är också varm och har svårt att tänka;-))
Är det så det menas så är det fel.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggBra exempel nicrosoft Den högsta fasen är då fem liter och då blir du debiterad efter det
dvs du får betala för den som tickar mest 5 x 3 istället för 2+3+5
Sedan är det riktigt att balansera för effekten skull.
Lasp skrev:
Hur räknar ni då då?
Som jag har sagt ett par ggr tidigare så ligger elräknaren innan centralen.
Det betyder att från räknaren går en matning (för de flesta en som är avsäkrad med 16 el. 20 ampere.
Sen kommer själva centralen, som sitter i hallen tex. (vanligt i lägenheter). Centralen fördelar med hjälp av olika grupper (faser) elen till de olika rummen, uttagen etc.
Elräknaren kan inte se hur mycket en viss grupp "drar", den räknar det sammanlagda antalet kwh som passerar från ställverket utanför ditt hus, genom räknaren vidare till centralen, för att sedan få din lampa att lysa.
Elbolagen uppskattar sedan och tar betalt för den el dom tror att du kommer förbruka. Förbrukar du mer än denna uppskattning, får du betala extra, förbrukar du mindre får du tillbaka pengar på senare fakturor.
[redigerat]Jaha, är det så du menar, det var ju en annan femma...[/redigerat]
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inläggFör att gå till botten med problemet skickade jag e-post till Mälarenergi, här är brevet och svaret:
Hej Mälarenergi!
Jag undrar hur ni gör för att mäta upp den el som förbrukas hos en kund. I elnätet finns det tre olika faser, vilket omöjligt går att förbruka helt likvärdigt. Säg som exempel att jag vid en mätning har förbrukat följande:
Fas 1 800W
Fas 2 200W
Fas 3 150W
Hur räknas förbrukningen ut sedan?
1. Blir jag då fakturerad för 800W + 200W + 150W = 1150W, dvs summan av alla. eller:
2 .Blir jag då fakturerad för 800W x3 = 2400W, dvs den högst förbrukade fasen får bli förbrukningen för samtliga faser.
Tacksam för svar!
Mvh
Ronny Andersson
--------------- Svar från Mälarenergi --------
Hej Ronny!
På fråga 1 svarar vi ja och på fråga två svarar vi nej, med motiveringen att en trefas elmätare är uppbyggd som tre parallella enfasmätare, vilket innebär att varje fas mäts individuellt innan den adderas till de övriga.
Trevlig sommar
Så var problemet löst :)
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggBra jobbat med exemplet. Vågar vi tro på det?
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Lasp skrev:
Vågar vi tro på det?
Det var en annan femma. :OO Jag kan åtminstone inte uttala mig om saken.
EemissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inlägg>emission Har två. Det är inte det det är frågan om utan hur fördelningen av förbrukning bör göras med hänsyn till de tre faserna som kommer in.
Man använder ju en delmängd från 380 för att få 220V.
EemissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Jo, det förstod jag, men som ett allmänt hjälpmedel för att finna bovar i dramat är den utmärkt.
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inlägg
Lasp skrev:
Man använder ju en delmängd från 380 för att få 220V.
Man använder 400V eller 230V.
Ja, jag vet... Men jag är så glad att kunna något så jag måste bara stila! ;)