webForumDet fria alternativet

en fråga om el.

Bredband & telefoni

36 svar · 1 484 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

vi har gigantiska elräkningar, vi snittar på 1500-2000:- i kvartalet mot ca 900-1000:- om andra har med samma storlek på lgh i detta område och samma leverantör.

min fråga är om man kan förbruka mer el genom att ha tex 10 apparater till ett uttag än om man delar upp dessa 10 apparater till 5 eluttag?

vi börjar bli smått desperata nu, därav denna kanske korkade fråga.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det spelar ingen roll hur du kopplar in apparaterna.

Jag snittar mer än dig om det är någon tröst.. ;)

Nicrosoft skrev:

Det spelar ingen roll hur du kopplar in apparaterna.

crap...

visste väl det innerst inne, men hade hoppats...

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Är din kyl och frys relativt nya? Dessa kan dra rejält med el om de är gamla och sletna.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

obelix skrev:

min fråga är om man kan förbruka mer el genom att ha tex 10 apparater till ett uttag än om man delar upp dessa 10 apparater till 5 eluttag?

Nej, apparaterna drar lika mycket effekt oavsett hur många apparater du har till ett visst uttag.
Det som kan ske är därimot att gruppen (den säkring ett visst uttag, tex. ett kök) kan smälla p.g.a överbelastning.

Kolla vad du har för avtal med din elleverantör.
I min gamla lgh. som var på 23 kvm så hade jag elräkningar motsvarande en normal trea.
När jag efter två år (lat som man är...) kollade upp vad som var på tok visade det sig att fortum "hade glömt" att teckna avtal, jag hade ett "tillsvidare" avtal med ockerpriser.
När jag bytte lgh så skaffade jag deras (fortums) två årsavtal och fick ett pris på 26 öre / kwh, istället för tidigare 42 öre / kwh.

Som sagt, antalet apparater har inte med saken att göra ;)

[redigerat]Jaha, när man gör en sån här lång utläggning om något hinner visst 10 andra ge samma svar under tiden ;=[/redigerat]

Compusa skrev:

Är din kyl och frys relativt nya? Dessa kan dra rejält med el om de är gamla och sletna.

dom är nya, klass +A

det enda som står och kör är tvenne datorer

MickeA.com skrev:

Nej, apparaterna drar lika mycket effekt oavsett hur många apparater du har till ett visst uttag.
Det som kan ske är därimot att gruppen (den säkring ett visst uttag, tex. ett kök) kan smälla p.g.a överbelastning.

Kolla vad du har för avtal med din elleverantör.
I min gamla lgh. som var på 23 kvm så hade jag elräkningar motsvarande en normal trea.
När jag efter två år (lat som man är...) kollade upp vad som var på tok visade det sig att fortum "hade glömt" att teckna avtal, jag hade ett "tillsvidare" avtal med ockerpriser.
När jag bytte lgh så skaffade jag deras (fortums) två årsavtal och fick ett pris på 26 öre / kwh, istället för tidigare 42 öre / kwh.

Som sagt, antalet apparater har inte med saken att göra ;)

ska kolla det, har inte gjort det.

och det skumma är att våra räkningar nästa fördubblades, vilket vi tog för givet ttack vare en gammal frys.

men när vi kastade den så hände det inget med räkningen

Min lägenhet ligger på ca 80 kvadratmeter och min räkning ligger inom ungefär samma intervall som dina obelix. Jag har dock inte kollat min mätare det senaste, kan ju vara intressant att veta om man ligger före eller efter deras beräkningar.

Kan tillägga att dom även har ungdomsavtal för dom under 26, vilket blir en liten peng det med ;)

Kollade min räkning och det känns som att jag betalar ett högt pris för min el? Vad jag kan tyda så här jag inte bundit mig, vilket jag gjorde på min förra adress...

El - Tillsvidarepris Antal Pris inkl moms Belopp
Fast avgift 30 dygn 300,00 kr/år 24,66 kr
Förbrukning 516 kWh 71,13 öre/kWh 367,01 kr
Energiskatt 516 kWh 32,63 öre/kWh 168,35 kr
Elcertifikatsavgift 516 kWh 3,63 öre/kWh 18,71 kr

Summa beräknade kostnader för perioden 1 jun 2006-30 jun 2006 578,71 kr

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

obelix skrev:

Visst borde det väl ändå ha betydelse. Säg att du har samtliga apparater bortsett från spisen som är 3-fas kopplat till ett enda uttag. Borde inte det enbart belasta 1 fas? Och då måste väl priset bli 3 gånger så dyrt (teoretiskt) än om du delade upp de lika över samtliga 3-faser. För det är väl den fas som används mest som bestämmer antalet förbrukade kwh, eller har jag fel?

Jämför det med att fylla en hink med tio liter vatten. Det spelar ingen roll om du fyller på den med en slang eller med tre. Det går ändå åt tio liter för att fylla hinken.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

KoTTeN skrev:

För det är väl den fas som används mest som bestämmer antalet förbrukade kwh, eller har jag fel?

det är summan... sedan om det är en eller tre faser som används spelar ingen roll... jmfr Nicros exempel

KoTTeN skrev:

Visst borde det väl ändå ha betydelse. Säg att du har samtliga apparater bortsett från spisen som är 3-fas kopplat till ett enda uttag. Borde inte det enbart belasta 1 fas? Och då måste väl priset bli 3 gånger så dyrt (teoretiskt) än om du delade upp de lika över samtliga 3-faser. För det är väl den fas som används mest som bestämmer antalet förbrukade kwh, eller har jag fel?

Som de två ovanstående menar på så har det inte någon betydelse.
Elräknaren sitter ju innan din central.
Elräknaren håller alltså koll på din central's totala förbrukning.
Antalet grupper / undercentraler som finns i din central (eller efter den) är olika beroenda på hur / var man bor och hur pass nytt det är.
Som jag sa i mitt första inlägg (se högre upp) så är det som kan hända att en säkring (en grupp) löser ut, eftersom den sammanlagda effekten av de apparater du har till ett visst uttag är för mycket.
Nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt, men har för mig att 10Ampere motsvarar 2200w (rätta mig om jag har fel...), alltså 36 "hederliga" glödlampor (2200/60w, om nu mitt minne stämmer). Det är inte särskilt vanligt att man i en lägenhet har säkringar som är större än 10A, med undantag från spisen som använder 3-fas (tre säkringar, en / fas), som föregående sa.

Det som i värsta fall kan hända när man har för mycket belastning på en fas är att om säkringen av någon anledning inte löser, så kan kablar börja smälta, vilket kan resultera i att det börjar brinna.
Tjockleken på kabeln (ledarna) spelar även roll, kablarna till spisen tex. brukar vara 4 eller 6mm2 area, medan kablarna till ett vanligt uttag i vardagsrummet brukar ha en area på 1.5mm2.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har hört, och sett hur man fördelar förbrukningen inom de tre faserna eftersom mätaren tar på det högsta. Det kan finnas olika mätare, men jag tror att detta är viktigt.
Jag köper alltså inte Nicrosoft´s liknelse. Du bör mäta upp vad dina grupper går och se till att det är en jämnare belastning på faserna.

Lasp skrev:

Du bör mäta upp vad dina grupper går och se till att det är en jämnare belastning på faserna.

Det kan rätt ofta vara svårt, om man tar min lägenhet som exempel. Inte stambytt eller nå sånt.
Jag bor i en etta på 36kvm, där köket har en grupp (spisen en egen såklart). och ett vardagsrum som är på 18kvm.
I vardagsrummet har jag 8 uttag där följande är inkopplat:

1. Tv
  2. Digitalbox
  3. Förstärkare
  4. Klockradio
  5. DVD
  6. Xbox
  7. AC
  8. Vanlig fläkt
  9. Projektor
  10. Två datorer
  11. Skrivare
  12. Telefon

Alla dessa saker finns ju inte på samma ställe i rummet, så jag har ju förgreningsdosor så att många av sakerna ligger på samma uttag.
Utöver allt detta ligger ju även belysningen på samma grupp (spottar så det spelar eg. ingen roll).
Vidare så ligger dörrklockan på en egen grupp (ja, tro det eller ej...) och sen finns ett tvättmaskinsuttag i badrummet.
De två sistnämnda har jag rivit bort för att få lite jämnare belastning.

Men kan man inte el så ska man inte dit och pilla själv, man kan ju lätt ställa till med rätt allvarliga saker om man inte vet vad man håller på med ;)

Anledningen till att man fördelar lasten är för att man vill minska risken för överbelastning.

;)

Nicrosoft skrev:

Anledningen till att man fördelar lasten är för att man vill minska risken för överbelastning.

Precis!

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Lasp skrev:

Jag har hört, och sett hur man fördelar förbrukningen inom de tre faserna eftersom mätaren tar på det högsta. Det kan finnas olika mätare, men jag tror att detta är viktigt.
Jag köper alltså inte Nicrosoft´s liknelse. Du bör mäta upp vad dina grupper går och se till att det är en jämnare belastning på faserna.

Det är faktiskt vad jag också har hört. Jag tyckte dock att det lät konstigt att man får betala för enbart den högst använda fasen, oavsett hur olik belastade de är.

KoTTeN skrev:

Det är faktiskt vad jag också har hört. Jag tyckte dock att det lät konstigt att man får betala för enbart den högst använda fasen, oavsett hur olik belastade de är.

Dvs. elbolagen skulle skänka bort 66% av sin el, tror inte det. (I det mest extrema fallet. Fas 1 33kw/h fas 2 33kw/h fas 3 34kw/h)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)