webForumDet fria alternativet

mp3-spelarjakt!

Program & appar

12 svar · 551 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Inget ont om min trotjänare till cd-walkman, men man ska väl ta steget in i den digitala åldern ordentligt. :e

Alltså är jag på jakt efter den ultimata mp3spelaren! Ultimat för mig that is. ;)

- Storlek spelar ingen roll, jag är som sagt van vid en cd-walkman... Men det finns ju gränser för litenheten förstås, för litet får det ju inte vara.
- Spelar den mp3 blir jag nöjd, använder knappt andra format.
- Flytta filer har jag usbminnen till, det är bara en bonus om den klarar det också.
- Men ljudet är viktigt! Musik utan bas är inte musik, finns det en liten eq blir jag glad.
- Internt batteri gentemot (typ) AA - ingen aning. Vad är bäst? :q
- Budgeten är inte extrem, helst vill jag landa under 2000.

iPod är ju trevliga saker, men att tvingas ladda låtar via iTunes (utan tredjepartsprogram) gillar jag inte och ett rykte säger att ljudet i dom inte är det bästa..?

Förslag? :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Du måste överföra filerna via iTunes, men däremot måste du inte köpa filerna via iTunes music store, utan du kan överföra dina mp3-filer. Det är vad jag har hört iaf.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag är förtjust i iRiver. Har själv en iFp-799. :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

winamp i nyare versioner har inbyggt iPod stöd.

stoffe-2k skrev:

winamp i nyare versioner har inbyggt iPod stöd.

Hur då? Kan man ta en playlist i Media Library och dra över till iPoden exempelvis? DET vore suveränt! :)

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

nitro2k01 skrev:

Du måste överföra filerna via iTunes, men däremot måste du inte köpa filerna via iTunes music store, utan du kan överföra dina mp3-filer. Det är vad jag har hört iaf.

iTunes fungerar som en helt vanlig utforskare i detta läge.
Drag and drop all the way......

Har dock bytt ut Ipod'en mot mobiltelefonen.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

:stefan: skrev:

iPod är ju trevliga saker, men att tvingas ladda låtar via iTunes (utan tredjepartsprogram) gillar jag inte och ett rykte säger att ljudet i dom inte är det bästa..?

Att ladda låtar via iTunes är IMO det smidigaste som finns. Det är det enda jag saknar sedan jag bytt till Cowon iAudio. Allt annat gör iAudion avsevärt bättre än min gamla iPod, men filöverföringen med Apple är så klockren.
Att ljudet inte skulle vara "det bästa" i iPod är nonsens. Vad man ofta hör däremot är att det är lite klent/tunnt, vilket jag håller med om. Tycker också att inställningsmöjligheterna är dåliga. Jag vill som sagt slå ett slag för Cowon iAudio, de gör grymt bra spelare, tycker både jag och mängder av testare...

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Enda nackdelen jag kan se med en separat mp3-spelare är om det konstant ringer i mobilen.

*muttrar......som i mitt jävla jobb...*

Men i övrigt är dom ju bra, min ipod var rosa och fin....*ler*

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

:stefan: skrev:

Hur då? Kan man ta en playlist i Media Library och dra över till iPoden exempelvis? DET vore suveränt! :)

jepp, högerklick och välj send to ipod typ (man kan nog inte ta playlisten men markera den och ctrl-a på låtarna till höger och sen send to ipod)

winamp_ipod_support.jpg
Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Sony Network Walkman har underbart ljud, iaf min NW-99

stoffe-2k skrev:

jepp, högerklick och välj send to ipod typ (man kan nog inte ta playlisten men markera den och ctrl-a på låtarna till höger och sen send to ipod)

Ah, fan vad nice! (y)

iTunes vet jag hur det fungerar eftersom jag har det på iBooken, men jag har inte lyckats bli kompis med det programmet - jag tycker bara det är ... bökigt. :l

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Man MÅSTE inte alls använda iTunes för att få över musiken till sin iPod. Finns tredjepartsprogram som fungerar suveränt (tycker jag). Ett exempel är Anapod Explorer (http://www.redchairsoftware.com/anapod). Enkelt och smidigt.

Dags att bumpa!

Det har trillat in lite oväntade stålar, så nu blev det här genast mer aktuellt igen! ;)

Men en sak har jag kommit på sen sist: fjärrkontroll!
Jag är ofta ute och går i alla sorters väder, så en fjärrkontroll är nästan ett krav - om spelaren nu inte skulle vara helt vattentät och palla minusgrader...

Hålla på och ta av handskar och öppna jacka bara för att byta låt vill jag inte vara med om, på den fronten är fjärren till min nuvarande cdwalkman perfekt.

Men hur gör man smidigast med en mp3-spelare? :q

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)