webForumDet fria alternativet

Kablage mellan digitalbox och TV

Webbhotell & domäner

26 svar · 1 394 visningar · startad av carl_x

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg
Frågan#1

Jag har com hem som leverantör av mina TV-kanaler. Idag fick jag mitt kort till min digitalbox. Jag har nästan perfekt bild i det analoga nätet, men ganska dålig bild i det digitala nätet. Mellan uttaget i väggen och digitalboxen går det en vanlig antennkabel, och mellan digitalboxen och min TV går det en SCART-kabel. Det lär förmodligen vara en väldigt billig och dålig SCART-kabel man fick på köpet i paketet. Vad är det för SCART-kabel jag ska ha, och var hittar jag en sån? Kostnad spelar ingen roll.

EDIT: Är Supra bra grejer?

Ingen digital-TV-kablage-guru på wF?

Medlem sedan nov. 200554 inlägg

Köp en fullmatad... finns på clas ohlson eller liknande...

Denna vet jag funkar bra
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=328589000

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

jag jobbar hos en annan digitaltvleverantör, kan svara på frågan när jag kommer till jobbet :)

utan att jag låter som en know-it-all, kan jag be dig beskriva hur dålig den digitala bilden är?

jag kan inte svara på com hem därför att jag inte jobbar där, men jag har com hem hemma och det jag brukar kontrollera först är hur boxen är inkopplad, dvs om kunden har följt anvisningarna. sedan kan att vända på scart-sladden avhjälpa problemet.

f.ö. är det en vanlig scart vi på företaget rekommenderar kunderna använda.

en fråga till: vilket typ av vägguttag har du?

redig.: du får också ursäkta om jag inte har sagt något nytt eller som du redan provat.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den kabel du hänvisar till måste vara det mesta owerkill jag har sett!
Hur kan man motivera detta pris?
Prova att köra om kanalinställningarna på boxen
Jag har också box och Comhem och håller med dig om att den analoga ger nog så god bild.

mariel skrev:

utan att jag låter som en know-it-all, kan jag be dig beskriva hur dålig den digitala bilden är?

jag kan inte svara på com hem därför att jag inte jobbar där, men jag har com hem hemma och det jag brukar kontrollera först är hur boxen är inkopplad, dvs om kunden har följt anvisningarna. sedan kan att vända på scart-sladden avhjälpa problemet.

f.ö. är det en vanlig scart vi på företaget rekommenderar kunderna använda.

en fråga till: vilket typ av vägguttag har du?

redig.: du får också ursäkta om jag inte har sagt något nytt eller som du redan provat.

Mycket brus i bilden. Inga störningar, utan bara väldigt brusig. För mig låter det som att det är dålig kvalité på kablaget. Kan ju inte ha nånting med kanalsökningen att göra. Antingen har man bild eller så har man inte, och har man bild så är den knivskarp.

Vilken typ av vägguttag? Finns det olika sorter? Har iaf tre uttag. Ett för bredband, ett för radio(?) och ett för kabel-TV (vanligt antennuttag).

Jag har inte testat att vända på kabeln. Ska testa det när jag kommer hem ikväll.

Lasp skrev:

Den kabel du hänvisar till måste vara det mesta owerkill jag har sett!
Hur kan man motivera detta pris?
Prova att köra om kanalinställningarna på boxen
Jag har också box och Comhem och håller med dig om att den analoga ger nog så god bild.

Den analoga bilden är egentligen perfekt, men det jag mest vill åt från digitalboxen är all programinfo.

carl_x skrev:

Mycket brus i bilden. Inga störningar, utan bara väldigt brusig. För mig låter det som att det är dålig kvalité på kablaget. Kan ju inte ha nånting med kanalsökningen att göra. Antingen har man bild eller så har man inte, och har man bild så är den knivskarp.

Vilken typ av vägguttag? Finns det olika sorter? Har iaf tre uttag. Ett för bredband, ett för radio(?) och ett för kabel-TV (vanligt antennuttag).

Jag har inte testat att vända på kabeln. Ska testa det när jag kommer hem ikväll.

enligt vad jag förstår, finns de 2 varianter på antennuttaget: ett med endast 2 hål i (tv och radio) och ett med 3 hål i. det uttag man ska ha när man kör internet eller digitaltv är det s.k. multimediauttag (det med 3 hål i). digitalboxen och internetmodemet ska sitta i mm-hålet (men det kanske du redan vet).

prova med en annan scart. jag håller med, det låter som dålig kvalitet på sladden. frågan är om de på com hem kan gå med att ersätta dig för en dålig kabel...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

jag kör med en scart från supra mellan DVD och TV klockren bild...!

det finns dock billigar...

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Supra/FS.htm

den kör jag med

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

mariel skrev:

jag jobbar hos en annan digitaltvleverantör, kan svara på frågan när jag kommer till jobbet :)

måste vara det drygaste svaret idag x(

*såg sen att du fortsatte senare... . :)

mariel skrev:

enligt vad jag förstår, finns de 2 varianter på antennuttaget: ett med endast 2 hål i (tv och radio) och ett med 3 hål i. det uttag man ska ha när man kör internet eller digitaltv är det s.k. multimediauttag (det med 3 hål i). digitalboxen och internetmodemet ska sitta i mm-hålet (men det kanske du redan vet).

prova med en annan scart. jag håller med, det låter som dålig kvalitet på sladden. frågan är om de på com hem kan gå med att ersätta dig för en dålig kabel...

Nu är jag helt förvirrad. Menar du att jag ska kötta in kabeln från digitalboxen i samma uttag som jag använder till mitt bredband? :r

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

mariel för o jobba åt en leverantör verkar du va rätt novis när du inte ens vet att det är ett coaxial utag med gänga

desutom är ni operatörer rätt bra på o förse kunder med totalt värdelösa boxar som inte ens kan koda upp bilden rätt ...

testa en annan box oftast dom som är problemet
Ska du få brus på bilden pga en billig kabel så ska den va bra billig vanlig coaxial klarar över 50m utan signal försämring (knapt mätbar).
Du kan kolla kabeln så den inte fått ett väck eller blivit klämd

Att råda nån att köpa en fullstiftad Scart för enkel komunikation är som o köpa en bmw för o ploga sin åker med ...
eftersom han inte ska ha in någon signal i boxen är den totalt onödig

stoffe-2k skrev:

måste vara det drygaste svaret idag x(

*såg sen att du fortsatte senare... . :)

???? jag hann inte svara innan jag åkte hemifrån :)

mayday skrev:

mariel för o jobba åt en leverantör verkar du va rätt novis när du inte ens vet att det är ett coaxial utag med gänga

desutom är ni operatörer rätt bra på o förse kunder med totalt värdelösa boxar som inte ens kan koda upp bilden rätt ...

testa en annan box oftast dom som är problemet
Ska du få brus på bilden pga en billig kabel så ska den va bra billig vanlig coaxial klarar över 50m utan signal försämring (knapt mätbar).
Du kan kolla kabeln så den inte fått ett väck eller blivit klämd

Att råda nån att köpa en fullstiftad Scart för enkel komunikation är som o köpa en bmw för o ploga sin åker med ...
eftersom han inte ska ha in någon signal i boxen är den totalt onödig

Det är inte coaxialkabeln det förmodligen är fel på eftersom den ger mycket bra bild när jag kopplar den direkt från uttaget till TV:n.

carl: jag tror att jag har fel med inkopplingen på bredband+dtv (com hem). iaf är det så det funkar där jag jobbar. hemma har jag bara com hem's dtv och boxen sitter i mm-hålet. det har funkat felfritt i nästan 4 år. dock har jag en gammal, jättestor (jämfört med de nyare modellen) box som min man har haft sedan 2000 när han bodde i stan.

mayday: ok.

mariel skrev:

carl: jag tror att jag har fel med inkopplingen på bredband+dtv (com hem). iaf är det så det funkar där jag jobbar. hemma har jag bara com hem's dtv och boxen sitter i mm-hålet. det har funkat felfritt i nästan 4 år. dock har jag en gammal, jättestor (jämfört med de nyare modellen) box som min man har haft sedan 2000 när han bodde i stan.

mayday: ok.

Med "mm-hålet", menar du då det gängade coaxialuttaget?

ja. förlåt, jag är van vid att kalla det "mm-hålet".

mariel skrev:

ja. förlåt, jag är van vid att kalla det "mm-hålet".

Hur hade du tänkt att jag skulle lyckas med att koppla in både modem och digitalbox på det uttaget?

en splitter? så gör vi här... och jag förstår att/om du är skeptisk. har du någon annan scart-sladd du kan prova med?

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)