webForumDet fria alternativet

Ny mobil, laddning?

Mobiltelefoner

7 svar · 572 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Har köpt en ny mobil idag. En Ericsson K750i. Hur är det med laddningen av batteriet på denna modell? Måste jag tokladda som vanlig eller räcker det att ladda upp tills mobilen säger att det är klart? Vill ju inte försämra batteriets livslängd men jag tänkte att dessa nya batterier kanske inte kräver detta?

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

När jag fick min så sa de "ladda den i 24 timmar" för att batteriet ska må bra. Jag vet inte hur viktigt det är, men jag gjorde det (nästan, 20 blev det nog bara).

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Ja du, sådant viktigt brukar stå långt fram i bruksanvisningen. :)

Fast det gör det inte i denna, så det var därför jag tänkte att någon här kanske visste.. ;)

Det enda som står om laddning är att man ska vänta 2,5 timme eller tills batteri-ikonen indikerar att batteriet är full-laddat. Det står ingenting om vad man bör göra när batteriet är nytt vilket det normalt brukar göra.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Det är till större delen bara gammalt humbug. Det mesta som nämnts gäller främst för batterier med "minne", dvs. de gamla Ni-Cd (kadmium) och Ni-MH (metalhybrid). I dagens telefoner är det i regel alltid Li-Ion/Li-Polymer som inte har "minne" utan kan laddas när som helst, hur som helst. Du kan alltså ladda hur du vill, förutsatt att du har ett Li-Ion batteri alt. Li-Polymer
Dock skall du tänka på att inte snabbladda (inte ladda med en hel del krut kvar i batteriet) för ofta då detta sannolikt kommer förkorta livslängden på batteriet, då det förbrukar antalet laddningscykler i snabb takt, och även kan påverka maxkapaciteten.
Du bör även undvika att låta batteriet ladda ur helt innan du laddar. Förvisso har Li-Ion/Li-Polymer batterierna en urladdningsspärr, men har man otur så kan batterinivån bli för låg innan den träder i kraft, eller om telefonen dör, och sen ligger några dagar utan att laddas så kan spänningen i batteriet komma ner i skadligt låga nivåer, det är då som det kan ta en bra stund innan laddningen börjar när man ansluter sladden, när batteriet försöker komma igång igen, och detta är inte att rekommendera.
Hur som helst kan man sammanfatta med att batterier av typen Li-Ion/Li-Polymer mår bra av en konstant förstaladdning kring 5-10h med apparaten som det sitter i avstängd. Att det skulle behövas ett dygn är bara ren lögn.

Tack för ditt svar Coccozz, det känns som du kan det där :)
Jag är ganske säker på att detta batteri är av den nyare varianten, ett så tunt och litet batteri har jag inte tidigare sett. Perfekt med lite tips om skötselråd.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Compusa skrev:

Tack för ditt svar Coccozz, det känns som du kan det där :)
Jag är ganske säker på att detta batteri är av den nyare varianten, ett så tunt och litet batteri har jag inte tidigare sett. Perfekt med lite tips om skötselråd.

Jag kan inte det i den utförliga mängden, utan det är ett sammanplock av diverse forumsvar på nätet. Har inte sett något som motsäger det, och mina, mer basala, kunskaper i ämnet, stämmer bra överens med dessa uppgifter. Mao känner jag mig mycket säker på att det är ett korrekt svar, men det är inte mina batterikunskaper du skall berömma, utan mina goggleskills :e

Coccozz skrev:

utan mina goggleskills :e

Man kan låta rätt smart med hjälp av Google :e

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)