EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Hej,
Högtalaren på min z800, köpt på en 3-affär, har gått sönder. Jag har därför gått till 3-affären i fråga och lämnat in telefonen. Deras diagnos är att den är fuktskadad, så att den därför inte går på garantin.
Nu är det ju dock så att man har hört på diverse TV/gransknings-program att företag sätter i system att säga att sakerna är fuktskadade för att slippa betala på garantin... Hörde tom om ett fall där de berättade att de hade bytt ut en komponent och att telefonen fortfarande inte fungerade, vilket då skulle bero på fuktskada. Han som hade telefonen hade dock kollat serie-numret på komponenten och kunde konstatera att de inte alls hade bytat den.
Min telefon är ju en vik-bar modell, så jag misstänker att högtalaren har gått sönder genom att den har slagit emot när jag stänger telefonen, vilket ju är ett konstruktions/design -fel.
Kan jag på något sätt bevisa detta? Eller hur ska jag agera i butiken? Någon som varit i en liknande situation?
Tack på förhand!
Mvh Erik
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggdu måste typ lämna in den till en serviceverkstad där dom kan fastställa felet
det är upp till dig att motbevisa dom
Ccarl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg Tror knappast att personalen på 3 skulle ljuga om detta eftersom man byter åtskilliga telefoner dagligen. Fråga om du kan få kika i telefonen när den är öppen. Syns nämligen klart och tydligt om det är fuktskadat eller inte.
WWibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Om du råkar bo nära Lund så rekommenderar jag ett besök på Sony Ericssons servicebutik där dom säkert kan ge dig ett svar som du kan lita på.
EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Ok, tack för det.. Wiberg, hur gör man för att titta in där och vad kostar det?
Och jag tror faktiskt att det finns möjlighet att personalen på 3 ljuger.. Har som sagt sett program om att vissa företag har använt detta som ett stardardsvar när de inte hittar något fel.
WWibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Sony Ericsson ligger vid avfart Lund N vid E22.
Har du garanti kvar så går det ju på den. Vet inte vad det kostar annars...
Ccarl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg Kan ju tillägga att det inte är den stora Sony Ericsson-byggnaden du ska till, så länge du inte vill hälsa på mig. ;)
Skulle nog tror att 3 gör skillnad på om det kommer in en kille med skateboard och baggypants jämfört med en direktörsman i kostym, även om det är samma fel på telefonen. :(
Ccarl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg
Sodastreamer skrev:
Skulle nog tror att 3 gör skillnad på om det kommer in en kille med skateboard och baggypants jämfört med en direktörsman i kostym, även om det är samma fel på telefonen. :(
Varför tror du att just 3 skulle göra skillnad på vilken person som kommer in? Är inte en kund en kund, oavsett hur han/hon ser ut? För övrigt är det en kille med skateboard och baggypants som är en av 3:s primära målgrupper, inte direktörsmän.
Tror så för att en unge är lättare att lura med "äh, den är fuktskadad förstår du lilla vän" än en välklädd 30-something.
Inte tror jag att det är bara "just 3" som behandlar sina kunder så.
BBatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg Ahh.. jag finner det underhållande hur de flesta helt plötsligt blir experter på elektronik så fort det handlar om fuktskadade mobiltelefoner.
eriks skrev:
Nu är det ju dock så att man har hört på diverse TV/gransknings-program att företag sätter i system att säga att sakerna är fuktskadade för att slippa betala på garantin...
Slippa betala på garanti? Det du skriver går inte ihop.
Vem slipper betala vad?
eriks skrev:
Och jag tror faktiskt att det finns möjlighet att personalen på 3 ljuger.. Har som sagt sett program om att vissa företag har använt detta som ett stardardsvar när de inte hittar något fel.
Tro inte på allt du ser.
Ge mig en enda bra anledning till varför butiken skulle ljuga för dig.
Skickades telefonen till en verkstad (vilken isåfall), eller var det butiken själva som kollade telefonen?
/j
EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Om telefonen är fuktskadad behöver de inte ersätta den trots att det är inom garantitiden. Så har jag uppfattat det iaf.
Tro inte på allt du ser.
Jag tror att det är en möjlighet, och vill därför utreda det. Jag säger inte att det garanterat är så... Och den enda goda anledningen till att en butik skulle göra så skulle vara för att de skulle tjäna pengar på det.
Ccarl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg
eriks skrev:
Om telefonen är fuktskadad behöver de inte ersätta den trots att det är inom garantitiden. Så har jag uppfattat det iaf.
Jag tror att det är en möjlighet, och vill därför utreda det. Jag säger inte att det garanterat är så... Och den enda goda anledningen till att en butik skulle göra så skulle vara för att de skulle tjäna pengar på det.
Det är ju tillverkaren som står för garantin, inte butiken.
carl_x skrev:
Det är ju tillverkaren som står för garantin, inte butiken.
Butiken får förhoppningsvis sälja en ny mobil då...
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggMin telefon blev "fuktskadad" eftersom jag använt den i luft. Enligt reparatören så tål inte SE-telefoner normal luft p.g.a. luftfuktigheten.