webForumDet fria alternativet

Laddare till 4x600 mAh AA?

Program & appar

7 svar · 594 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

1. Om jag har en batteripack 4st. 600mAh AA-batterier (1,2v Ni-Mh) och vill ladda dessa, vad skall jag ha för volt/amphere i min laddare då?
(Alltså inga löstagbara batterier utan ett hemmabygge, där batterierna är inbyggda, och det finns ett batteriladdaruttag.)

2. Och om jag byter ut dessa batterier till ex. 2300mAh kan jag använda densamma laddaren då?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Nu är inte jag någon expert på området men det borde ju vara såhär:

Spänning - Du laddar med märkspänningen för batterierna, 1.2 Volt i ditt fall.

Ström - Du laddar med typ 1 A kanske, det brukar snabbladdare ladda med, vill du ladda långsamt och mer skonsamt för batterierna kan du sänka strömmen.

Tid - Har du 600 mAh batterier, och laddar dessa med 600 mA, då tror jag man ska ladda en timme. Tror det är så enkelt att man räknar baklänges sådär, men nu ställer man ju inte strömmen på det viset, det var mer för att visa principen. Om du laddar 1000 mAh batterier med 1000 mA (1A) så ska du ladda en timme, ok, sedan hur man räknar om det där, öhh... om du laddar 600 mAh batterier med 1 A, så borde det ta (1/1.6)*60 = 38 minuter.

Sedan spelar det ingen roll vad det är för kapacitet på batterierna, bara det att tiden blir längre.

Ja... det är vad jag tror iaf...

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jaha, men jag har en laddare till en minidisk som jag har och den är på 3v fast det bara sitter ett 1,5v batteri i den.
Mysko.

det är inte två stycken 1,5 Volts batterier då?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Danny skrev:

Spänning - Du laddar med märkspänningen för batterierna, 1.2 Volt i ditt fall.

Nu grundar sig det här på kunskap införskaffad när NiCd var det som gällde så risk för fel finnes...
Ladda med minst 1,5 V per cell eftersom en obelastad fulladdad cell ligger på 1,4-1,5V. Jag _tror_ inte detär någon större fara att ligga på en ännu högre laddspänning.

Danny skrev:

Tid - Har du 600 mAh batterier, och laddar dessa med 600 mA, då tror jag man ska ladda en timme. Tror det är så enkelt att man räknar baklänges sådär, men nu ställer man ju inte strömmen på det viset, det var mer för att visa principen. Om du laddar 1000 mAh batterier med 1000 mA (1A) så ska du ladda en timme, ok, sedan hur man räknar om det där, öhh... om du laddar 600 mAh batterier med 1 A, så borde det ta (1/1.6)*60 = 38 minuter.

Du har vissa förluster att ta hänsyn till. Har för mig att "verkningsgraden" ligger kring 70% vid uppladdning, en timme ligger nog närmare sanningen.
Sen är frågan om hur snabbt man vill/törs ladda. Är laddströmmen lägre än 1/10 av kapaciteten är det svårt att ladda sönder batteriet tex (å andra sidan tar det 16 timmar att ladda fullt). Dock ska man undvika att ladda NiMh-batterier i "evighet" då de inte mår bra av det.

Ok... ja det där med förlusterna är nåt jag tänkte borde spela in... för det blir ju skaplig värmeutveckling och värme brukar i elsammanhang betyda aktiv effekt som går till spillo... har dock ingen aning om hur mycket det påverkar...

Medlem sedan mars 20069 inlägg

Om du har fyra batterier borde du väl ha 4,8 volt spänning i paketet, då tror jag de ska laddas med 6 volt.
1,4-1,6 A mer ska man ladda än totala MAh eftersom värmen avgår.

agh39 skrev:

Om du har fyra batterier borde du väl ha 4,8 volt spänning i paketet, då tror jag de ska laddas med 6 volt.
1,4-1,6 A mer ska man ladda än totala MAh eftersom värmen avgår.

Just det, batterier brukar vara seriekopplade ju, då blir det 4 ggr så hög spänning...

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)