webForumDet fria alternativet

110V -> 230V (->9V)

Program & appar

6 svar · 1 236 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag ar i USA och vill ladda upp min dator och telefon. Uttaget i vaggen ar ju 110 volt. Jag undrar huruvida det racker med en adapter, eller jag maste ha en transformator.

I datorn/telefonen kommer ju anda stommen transformeras ner till 9 volt eller nagot sadant. Kan man da anvanda en adapter, plugga in sladden ocksa funkar det anda? (Antingen att transformatorn fortfarande har output 9 volt trots att input ar annorlunda, eller att output blir annorlunda men att det inte spelar nagon roll.)

Tack pa forhand!

Mvh Erik

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Kolla på transformatorn om det står 230 V eller 110-230 V. I det senare fallet funkar både och. Men då måste du ändå skaffa någon form av kabel för att uttagen ska passa.
I det tidigare fallet behöver du en transformator, sådana finns att köpa lite här och varr, t ex säkert på Clas Ohlson eller Teknikmagasinet.

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Ok tack.. Men maste man ha en tranformator, eller funkar det att ladda pa 110 volt, men att det gar lite langsammare? Nagon som testat?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

din laddare ÄR en transformator anpassad för den strömmen som det står angivet

du kommer sanorlikt få ut för låg spänning ur den o det fungerar inte.

Men gör som Nitro säger Läs på den
Laptops-laddare brukar ta både 110v-230v

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

En transformator är anpassad för att en viss inspänning ska bli en viss utspänning. Om utspänningen ska bli ex. 9 v så är spolarna i transformatorn lindande med ett visst antal varv. De varven är anpassade för en viss inspänning. Om man sänker inspänningen så kommer utspänningen bli lägre.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Men sen finns det aven spanningsregulatorer som tar en variabel inspanning och spottar ut t ex 9 V. Vidare finns det sa kallade switchande spanningsaggregat (Men som for enkeshets skull nada kallas transformator) som tar en inspanning i ett ganska varierande omrade och ger en clean utspanning.

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Jo det stämmer ju det med. Fast jag tror att det vanligaste är en simpeltransformator som är avsedd för en viss spänning.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)