Jag ar i USA och vill ladda upp min dator och telefon. Uttaget i vaggen ar ju 110 volt. Jag undrar huruvida det racker med en adapter, eller jag maste ha en transformator.
I datorn/telefonen kommer ju anda stommen transformeras ner till 9 volt eller nagot sadant. Kan man da anvanda en adapter, plugga in sladden ocksa funkar det anda? (Antingen att transformatorn fortfarande har output 9 volt trots att input ar annorlunda, eller att output blir annorlunda men att det inte spelar nagon roll.)
Kolla på transformatorn om det står 230 V eller 110-230 V. I det senare fallet funkar både och. Men då måste du ändå skaffa någon form av kabel för att uttagen ska passa.
I det tidigare fallet behöver du en transformator, sådana finns att köpa lite här och varr, t ex säkert på Clas Ohlson eller Teknikmagasinet.
En transformator är anpassad för att en viss inspänning ska bli en viss utspänning. Om utspänningen ska bli ex. 9 v så är spolarna i transformatorn lindande med ett visst antal varv. De varven är anpassade för en viss inspänning. Om man sänker inspänningen så kommer utspänningen bli lägre.
Men sen finns det aven spanningsregulatorer som tar en variabel inspanning och spottar ut t ex 9 V. Vidare finns det sa kallade switchande spanningsaggregat (Men som for enkeshets skull nada kallas transformator) som tar en inspanning i ett ganska varierande omrade och ger en clean utspanning.