webForumDet fria alternativet

Vilket 5.1-högtalarpaket till hemmabiosystem?

Ljud & bild

6 svar · 727 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag söker ett 5.1-högtalarpaket som ger bra ljud och valuta för pengarna. Jag funderade på några sekunder ett dito såsom Logitech Z-5450 men det känns som att det finns bättre högtalarpaket att få.

Tanken är att högtalarna ska användas i ett hemmabiosystem där en dator är själva centrumet. Vidare funderar jag på att faktiskt köpa receiver till och i så fall börjar jag kanske mer dra mig åt det utbud hifi-butikerna i Sverige har.

Hur står sig DENON AVR-1306/DVD-1720/SYS-56HT i konkurransen av andra hemmabiosystem?

Ska man kanske köpa receiver separat och högtalarna likaså?

Tackar på förhand för tips och förslag. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Denon! :) vad härligt! det har jag själv. En stereo bara med B&W högtalare. Som sorround har jag mina gamla Cambridge Soundworks DTT2500 sådana där för dator, det är faktiskt helt ok ljud i dom, får inte huset att vibrera iofs, men klart dugligt. Du kan ju få mer anpassat om du köper prylar separat, men då ska du ju verkligen veta vad du vill ha, annars är ju ett paket bra. Kolla https://www.fyndborsen.se jag tror dom har nån kampanj nu

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?cPath=20_15&products_id=302

Klipsh du kommer inte bli missnöjd
Dock om du ska få ut ljudet fult ut kan du inte köra med ditt integrerade ljudkort utan får lägga nåra lappar på det med

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Nytt ljudkort kommer jag att köpa oavsett. Jag är faktiskt inte helt säker på om jag ska använda min nuvarande dator som komponent i hemmabioanläggningen eller inte. :)

varför ens köra 5.1 till datorn?

kör virituelt 5,1 iofs med mina men bara för de blir bättre ljud när ja drar det optiskt
kör 6.1 till tv:n/dvd´n

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Jag tycker att du skall köra på reciever-vägen. Det behöver dock inte utesluta det andra, utan ett lite dyrare datorpacke som går att ansluta till receivern kan vara hyffsat prisvärt om du vill hamna i klassen ~3k. Men det får du ju lyssna själv och avgöra...
En reciever fyller en hel del funktioner, och som sagt, jag tror att det är den klart bästa vägen för dig at gå. Se till att den har gott om ingångar bara, så du kan bygga på ditt system allteftersom ;).

jag kör iofs ut coaxialt 5.1 till min hemmabioresever ut
är också ett alternativ så kör ja 2.1 (V5.1) optiskt på mina fina Cambridge högtalare

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)