webForumDet fria alternativet

Betalar företagen för roaming?

Bredband & telefoni

11 svar · 840 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja,

Svenska telefonbolag betalar de någon minutavgift till det andra telefonbolaget eller har de avtal med varandra så de kommer undan gratis?

Alltså, säg att jag har Tre och ringer en annan kompis med Tre (därför ringer vi gratis till varandra) och just där jag befinner mig har jag ingen 3g-täckning och därför roamar via Vodafone. Betalar Tre sen någon avgift till Vodafone, för minuterna jag pratat.

Eller betalar kanske Tre någon avgift för att få nyttja Vodafones nät, eller säger någon lag i Sverige att det ska vara gratis?

Hur fungerar det, någon som är kunnig?

Ingen som vet?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

PTS kanske har svaret

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Jag har för mig att Tre fimpade sitt roamingavtal med Vodafone just för att det kostade dem för mycket. Så det finns ingen lag på att det ska vara gratis, bara synd för dig om Tre saknar täckning :)

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Comviq har ingen roaming på andras master, stämmer det?

Tycker det är stor skillnad(sämre) på deras täckning om man kommer en bit utanför städerna. (Har bara jämfört Comviq och Telia)

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Sodastreamer skrev:

Comviq har ingen roaming på andras master, stämmer det?

Tycker det är stor skillnad(sämre) på deras täckning om man kommer en bit utanför städerna. (Har bara jämfört Comviq och Telia)

Nej det stämmer, bara mellan Comviqs egna 3G- och 2G-nät.

Nu är det ju så att Tele2/Comviq och Telia har byggt upp ett gemensamt 3G-nät, då Telia blev utan egen licens för att bygga 3G-nät. Dock så blir väl teliakunder hjälpt av att de kan falla tillbaka på Telias välutbyggda 2G-nät när täckning fattas utanför städerna.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Bender skrev:

Jag har för mig att Tre fimpade sitt roamingavtal med Vodafone just för att det kostade dem för mycket. Så det finns ingen lag på att det ska vara gratis, bara synd för dig om Tre saknar täckning :)

Nej. Tre roamar fortfarande genom Vodafone och kommer förmodligen alltid att göra så länge Vodafone är delägare i 3GIS.

I Tre:s fall betalar man en fast kostnad upp till en viss nivå. Därefter betalar man för varje minut som roamas i näten.

Så synd.

Okkido skrev:

Så synd.

Varför?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Okkido skrev:

Ingen som vet?

Jag skulle kunna tippa att det kan gå till så här:

A-nummer (3G kund) ringer till B-nummer (3G kund)
(Ja detta blir gratis eftersom de inte behöver gå in på någon annans leverantörsnät. Sökningar görs på egna serverar.)

Men om A-nummer måste roma, använda annan leverantörsnät (som då ex 3g har avtal med då, givetvis) Så tror jag nog att en viss summa måste 3g betala på varje samtal som görs. Inte mycket men några ören, säkert! Av den orsaken att då belastar 3g den andra leverantörensnät.

Kan jag tänka mig! :) Men om nu du som kund måste stå för den summan, de har jag ingen anning om. :)

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Ah! Nu förstår jag. :x

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)