webForumDet fria alternativet

Ett par bra hörlurar (mini)

Ljud & bild

10 svar · 670 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Tjo, har äntligen gjort slag i saken och köpt mig en mp3-spelare. Men, det medföljde inga lurar.
Någon som har något tips på små bra hörlurar (proppar)?
Det ska inte vara allt för dyrt... ~200 kr.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Dom här kanske?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Koss the plug är det bästa i in-ear-klassen.... :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Klös skrev:

Koss the plug är det bästa i in-ear-klassen.... :)

Nja... ;)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Mr. N. skrev:

Nja... ;)

Vill ha! :) I 200 kronorsklassen är nog Koss ett bra val dock.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

3 papp för ett par pluggar.. skulle jag aldrig betala! Är det någon som testat de där shure-lurarna? Jag undrar eftersom jag är lite nyfiken på om de är värda pengarna trots allt.

Eller man kanske skulle rusa in i någon närliggande hifi-butik och lyssna själv, 3 papp för ett par pluggar borde onekligen vara något utöver det vanliga.

Sorry för all off-topic. :)

Medlem sedan juni 200540 inlägg

Skulle nog också rekomendera Koss the plug, även om de har en tendens att trilla ut ur öronen för somliga, men de har en otroliga basåergivning, samt en schysst isolering. Ett alternativ är ju ett par Sennheiserlurar av den traditionella modellen. Sennheiser MX500 tror jag de hette, basen är ju långt ifrån "the plug" men ljudet känns skarpare/klarare - och det är sannerligen bra lurar.

Kan inte påstå att jag testat den där modellen av Shure, men e2c lurarna (som kostar runt 2000kr mindre) från Shure är mästerliga. lite knåp att få på sig dem, men när de sitter så siter de ordentligt, dessutom är ljudbilden kristallklar! Tvekar inte på att e5c är bra lurar, men man får nog lyssna bra mycket på sin spelare innan det ska vara värt pengarna ;)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jo, jag lyssnar på musik i stort sett hela tiden när jag är vaken så för mig var det absolut värt pengarna men man kikar ju ständigt på alternativ... Framför allt så är mina lurar lite klumpiga att ha med sig överallt så jag har börjat fundera på om man kanske inte skulle skaffa ett par pluggar ändå. Fast de har alltid hoppat ur öronen på mig och dessutom gjort ont ont efter en stund lyssning så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Hur är det med ljudisoleringen(både in och ut) på plug-modellerna? Det är ju rätt viktigt tycker jag eftersom jag inte vill störa min omgivning alltför mycket men samtidigt inte vill snåla med krämen. :)

r/ Är basåtergivningen på Koss the Plug snarlik den i Koss Porta Pro är den inget att rekommendera enligt min mening (Det är något lurt med den luren, hoho :e). Jag tycker att Porta Pro ger en på tok för dominant bas, nästan så att man är tvungen att sänka basen i sin mp3-spelare om det nu är en sådan man använder sig av. Men gillar man att basen tar överhand är det ju en trevlig lur, helt klart. :)

Medlem sedan juni 200540 inlägg

Alltså, för att sammanfatta The plug så kan man göra det med tre enkla ord: Bas, bas bas! Det är det the plug spelar. Känner mig ändå lite kluven angående luren - på viss musik vill man ha tung dov bas, medan i annan musik kväver basen ljudet. Ett av de större problemen för mig var att jag aldrig fick lurara att sitta som de skulle speciellt länge, så fort man vred på nacken eller tuggade ramlade lurarna till backen.
När man väl lyckats trycka fast lurarna är isoleringen total både in såväl som ut, nåväl nästan iaf.

men om du är efter en lite tydligare ljudbild med härlig skärpa så rekomenderar jag e2c, de är väldigt diskreta, klar ljudbild - inga basmonster. Dessutom sitter de riktigt bra, kan användas i flera timmar utan att öronen börjar värka :) Att prova lurarna i butik först är att föredra, finns folk som inte är ämnade för in-ear lurar.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Koss pluggar ger max bas... och då menar jag åt helvete för mycket
ingen dynamik i den heller

dom släpper inte in nått annat ljud så du blir helt isolerad och förbannat jobbiga o sätta i. Att träffa bekanta blir mest besvär då du måste ta ur dom för att höra vad folk säger sen måste du meckla o mosa on dom i örat igen ..... dom va bra i 2dagar sen tröttna jag.

Trist ljudbild om bara baseras på bas

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110328

finns billigare på andra platser

(de finns som vita oxå (y) :e )

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)