Måste köpa laddningsbara batterier till mp3-spelaren, hittade en jättebillig men den laddar bara upp till 800 mAh. Räcker det? Vad händer om jag stoppar i starkare batterier i laddaren?
Eller.. AAA batterier kanske inte är så mycket starkare än 800 mAh? Tänker på mina AA som ligger på 1800..
AAA-batterier har inte lika många mAh som AA-batterier så om du letar efter AAA som kan leverera lika mycket som AA så får du nog leta länge :)
800mAh för AAA-batterier är inte speciellt dåligt även om du kan hitta 900mAh också. mAh anger bara hur mycket ström som batteriet kan leverera.
Haha... Precis... tänkte på det, kanske vore mer relevant å säga nåt åt det håller. Som t ex 10 mA under 80 timmar!? Kanske är verklighetsnära siffror för en mp3-spelare. Vet inte vad dom drar.
Min räknare står att den drar 0.1 Watt, det blir 0,1/1,5 = 67 mA. Med fyra stycken AAA på 800 mAh borde det ju bli 800*4/67 = 47,8 timmar som är ungefär två dygn.
Jo det stämmer ungefär. Fast batterier laddar ur sig även om de inte är kopplade på någon belastning. Det försvinner altså lite kräm med tiden, fast det är otroligt lite...
Sedan är det ganska rimligt att anta att det går åt mer ström vid avstängning/påsättning av miniräknaren än under konstant drift och tillsammans med det joel_joel88 sade så hamnar du nog mer på det du finner att batterierna räcker i vanliga fall. Jag har iaf aldrig haft en räknare som hållt i 2,4 års tid på ett gäng batterier, men jag kanske leker för mycket med av/på? :OO :p
Räknade skapligt fel! I=P/U och inte P*U som jag gjorde, dessutom glömde jag en tiopotens i felräkningen :) ...nu blev det två dygn istället för två år! haha... lustigt att det blev iaf två på både rätt- och felräkningen... Men dåså!! _det_ är ju rimligt iaf... nästan så man får lust och prova :)
Två dygn? Det tycker jag låter väldigt kort, men jag vet ju inte vilken sorts räknare det är iofsejj. Min räknare, som är en högskoleräknare (TI 84+) klarar sig ungefär ett läsår per uppsättning, men jag har plötsligt drabbats av osäkerhet kring om dte inte är AA i den...
Men... två dygn i drift är det ju... 48 timmar i sträck... mina batterier brukar hålla några läsår eller så, men då används den ju inte såå flitigt, dessutom stänger den ju av sig själv efter en liten stund... så effektiv tid är inte så mycket...
Min effektiva tid överstiger vida 48 timmar...men som sagt, det är nog möjligt jag har AA-batterier, för du vet jag läser matte ~95 lärarledda timmar/läsår, plus hemarbete, extraarbete och större prov. Sålänge håller de utan problem, och då är ju all urladdning, samt extra förbrukning för av/påstängning med. Men jag litar på din beräkning och antar att jag inte har AAA batterier i, kan ju alltid kolla efter lovet om inte annat :P
Nu ska jag iaf gå och köpa mig nya batterier till digitalkameran, 2500 mAh tänkte jag, så kanske man kan vara ute en heldag utan att det tar slut. Nån som vet om det skiljer mycket i kvalitet mellan olika märken och så?! Jag har märkt vissa skillnader iaf...
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25