Tänkte höra här om någon vet hur en plasma/lcd märkt med "True HDTV" (eller Real HDTV eller vad det kommer att kallas) kommer att fungera i praktiken. Om den hanterar 1920 x 1080i/p utan nedskalning etc, hur kommer den att hanetara t.ex. 1280x720p? Jag menar, TV'n kommer väl att ha en fast upplösning på 1920 x 1080i/p, men om bilden som ska visas har en lägre upplösning än det, hur kommer den troligtvis att hanteras? Dessa apparater finns ju redan men är väldigt dyra i dagsläget. Det är naturligtvis dessa man ska sikta in sig på och avvakta tills de går ned i pris istället för att gå på snikreklamen som pågår i landet, då blir man bara grundlurad.
Men kan vara vettigt att få en inblick i dem redan nu, om någon vet hur bra de verkligen kommer att bli.
Intressant fråga. Det blir ju någon form av omskalning, vilket jag förmodar bör skötas väldigt bra av TV:n, eftersom det mesta kommer att vara i 480p - 720p (tv, spel, dvd) och om skalningen görs dåligt så skulle det värdelöst med en sådan lyxtv.
Sen är ju frågan om LCD kan ställa om grafikläge som en monitor gör, där märker man ju definitivt ingen skillnad. Men jag är alltför dåligt insatt i det för att ha en aning om hur sådant fungerar.
Det var det jag trodde, att det skulle komma att handla om nån typ av omskalning. Men det borde ju som du säger hanteras ganska bra, annars är det ju ingen vits med en sådan TV heller, eftersom långt ifrån allt kommer att ha den riktigt höga upplösningen.
Vad tror ni om plasma kontra LCD? Plasma något bättre?
Plasma vs LCD är beroende på vilken storlek du tänkt dig, LCD är bättre än plasma upp till ~40" och plasma över 50" .... så var det iaf. förra veckan... tekniken går fort framåt..
Men det torde bara ha betydelse vad gäller vilken storlek det ska vara på skärmen? Finns det inga andra skillnader mellan de två som gör att en av dem kan anses vara den bättre tekniken?
Bildsystem (PAL)
I Sverige och flera europeiska länder använder vi ett bildsystem som kallas PAL. En bild i PAL består av 576 horisontella linjer. HDTV däremot sänds normalt i två olika format där det ena består av 720 horisontella linjer och det andra av 1080 horisontella linjer. Eftersom HDTV-signalen består av fler horisontella linjer kan den visa mer detaljerade bilder än den klassiska PAL-signalen.
Sammanflätad och progressiv
En ytterligare skillnad mellan dagens TV-sändningar och HDTV är att PAL-system bygger upp bilden med hjälp av två delbilder. Den första bilden består av udda linjer och den andra bilden av jämna linjer. Denna teknik kallas interlaced eller sammanflätad på svenska.
Den andra tekniken bygger istället på att bilden byggs upp i ett enda svep. Detta är samma teknik som används av t.ex. datormonitorer och kallas progressiv. Anledningen att man använder progressiv signal är enkel, det blir helt enkelt en stabilare och bättre bild att titta på än en sammanflätad signal som ibland kan uppfattas som flimrande. En annan fördel med progressiv kontra sammanflätad signal är att objekt i en sammanflätad signal kan hinna röra sig mellan de två delbilderna byggs upp och då uppfattas som taggiga. Ett problem som inte händer med en progressiv signal då hela bilden byggs upp i ett svep. En bild i interlaceformat anges med tillägget ”i”, tex 576i. En bild i progressivt format anges istället med tillägget ”p”, tex 720p.
HDTV-format
De HDTV-format som kommer att användas i Europa är 720p och 1080i. TV-stationerna väljer själva i vilket av dessa format de vill sända i. Gemensamt för dessa format är att bilden kommer att sändas ut i 16:9-format (widescreen).
HD Ready
Den standard för vad en produkt ska uppfylla för att kunna visa HDTV kallas HD Ready. För att göra det enkelt för konsumenterna har man tagit fram en speciell logotype som endast produkter som uppfyller dessa krav får använda.
Ett tillägg är väl att många av de "kännare" jag snackat med säger att det enda riktiga HDTV-formatet är 1080p, men det känns lite irrelevant om det nu verkligen är så att TV iaf inte kommer att sända i det formatet.
LCD anses ju vara den "bättre tekniken" eftersom den kan hantera betydligt högre upplösning än Plasma. Om man ska ha 1366x768 (eller vad det nu är) på en Plasma så tror jag att man minst måste ha 52", medans man kan ha samma upplösning på en 20" LCD.
Just nu kostar LCD mycket mer när man överstiger 40", så Plasma är ju billigare vid högre storlekar.
Fördelar med plasma är responstid och kontrast. Till skillnad från LCD så blir det aldrig eftersläpningar, som det kan bli med LCD, därmed ska man inte köpa en LCD som har responstid på mer än 8ms.
När vi kommer till 1080p-apparater så kommer det nog bli en LCD eller OLED, då Plasman skulle kräva en storlek på 60-70" (tror jag), vilket lär kosta en hel del.
P.S.
Jag avskyr uttrycken "Riktig HD", det är bara ett påhitt då det finns högre upplösningar. HD står ju för High Definition, vilket jag inte sett definierat någonstans förutom att HD måste vara 720p med digital ingång & HDCP.
Om 1080p är "riktig HD" var blir det då när vi kommer över 1080p? t.ex. 1440p eller liknande? Blir det "SHD" då? Super High Definition? och sen "UHD" Ultimate HD ?
Nä, Olika varianter av HD är det bara. SD (480i) - HD (720p+)
D.S.
"P.S.
Jag avskyr uttrycken "Riktig HD", det är bara ett påhitt då det finns högre upplösningar. HD står ju för High Definition, vilket jag inte sett definierat någonstans förutom att HD måste vara 720p med digital ingång & HDCP.
Om 1080p är "riktig HD" var blir det då när vi kommer över 1080p? t.ex. 1440p eller liknande? Blir det "SHD" då? Super High Definition? och sen "UHD" Ultimate HD ?
Nä, Olika varianter av HD är det bara. SD (480i) - HD (720p+)
D.S."
Det ligger nåt i det du säger faktiskt. Har inte sett det så. Har bara sett det som att ifall TV-bolagen kommer sända i den högre upplösningen så vill man ju inte ha en HD Ready med 720p Därför har jag alltid sett det som en snikvariant men det är nog fel syn på det hela. Det är ju HDTV det med faktiskt. Att en högre upplösning skalas ned behöver ju inte betyda att det är snik.
Jag har väl egentligen inget att tillföra diskussionen utan vill bara få ett kort konstaterande gällande den här plasman som jag hittade strax innan jul. Är den redo för HDTV/framtiden eller inte? http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1114553_l15/index.html
Jag har väl egentligen inget att tillföra diskussionen utan vill bara få ett kort konstaterande gällande den här plasman som jag hittade strax innan jul. Är den redo för HDTV/framtiden eller inte? http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1114553_l15/index.html
:)
Number of Pixels 852x480, nej, skulle jag säga,... men den får ju ha ett HDTV-kompatibla redy klistermärke då den har 480pixlar och troligtvis kan skala ner högre, men det är ju presic som bredband, var ska man dra gränsen...? 2, 10, eller 100mbit ?
Vad gäller antalet pixlar 852x480 så känns det som den kommer skala ned allting över det. Men jag är inte hundra och kan inte säga det med 100% säkehet. Jag har för vana att alltid titta på antalet pixlar och vad jag vet betyder de siffrorna att den klarar att visa max den upplösningen och allt över måste skalas ned. Med det i facit så är svaret på din fråga nej. Men som sagt har inte 100% koll på tekniken så jag kan ha missat nåt.
HDTV är på minst 720p så den här TV'n tror jag inte ens får anses som HD Ready. Om den får det så tycker iallafall jag att HD Ready-märkningen här bevisas vara vilseledande och falsk och betyder egentligen ingenting vad beträffar HDTV. Har den 720p så kan man anse den vara färdig för HDTV, men den här TV'n verkar inte ens ha den upplösningen ju.
Number of Pixels 852x480, nja skulle jag säga,... men den får ju ha ett hd-tv redy klistermärke då den har 480pixlar, men det är ju presic som bredband, var ska man dra gränsen...? 2, 10, eller 100mbit ?
Med andra ord inget att lägga 17k på i dagsläget alltså?
Jag har sökt lite överallt och blir inte riktigt klok på alla definitioner överallt om vad som verkligen är, och inte är, HDTV, framtiden och så vidare. Och man blir ju inte smartare på respektive tillverkares sidor heller. :l
Med andra ord inget att lägga 17k på i dagsläget alltså?
Jag har sökt lite överallt och blir inte riktigt klok på alla definitioner överallt om vad som verkligen är, och inte är, HDTV, framtiden och så vidare. Och man blir ju inte smartare på respektive tillverkares sidor heller. :l
17k aldrig, då finns det betydligt bätre pris/prestanda LCD-TV på marknaden, Samsungs 42":are som de gjorde väldigt mycket reklam för underhösten är ett vettigt val.
4. Requirements for the label “HD ready”
A display device has to cover the following requirements to be awarded the label “HD ready”:
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display
engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)
17k aldrig, då finns det betydligt bätre pris/prestanda LCD-TV på marknaden, Samsungs 42":are som de gjorde väldigt mycket reklam för underhösten är ett vettigt val.
Fast frågan är om det är LCD jag vill ha. Igår så läste jag på lite kring användnignsområdena för plasma och LCD och av den texten att döma så var plasma det som passade mig bäst.
tänk på att den artiklen snart är två år... eller iaf 1.5år ;)
Ja, det har jag tänkt på många gånger. ;) Hur som helst så är det nog en storlek uppemot 42" som lockar allra mest så jag får väl helt enkelt gräva vidare. Ett alternativ jag har är ju att skaffa en billig WS av något slag (32" eller något åt det hållet) och invänta bättre priser i förhållande till prestanda på de något större och plattare varianterna (42"+) . Min 28" 4:3 CRT känns lite pluttig men rackarns, det hade ju varit soft att ha en stor fin lagom till fotbolls-VM. :e
Ja, det har jag tänkt på många gånger. ;) Hur som helst så är det nog en storlek uppemot 42" som lockar allra mest så jag får väl helt enkelt gräva vidare. Ett alternativ jag har är ju att skaffa en billig WS av något slag (32" eller något åt det hållet) och invänta bättre priser i förhållande till prestanda på de något större och plattare varianterna (42"+) . Min 28" 4:3 CRT känns lite pluttig men rackarns, det hade ju varit soft att ha en stor fin lagom till fotbolls-VM. :e
Priserna lär ju gå ner yterligare under våren och det blir säkert något HDTV erbjudande med box + TV strax innan VM drar igång...
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25