webForumDet fria alternativet

Mikrodator = Microprocessor = Mikrokontroller?

Programmering

8 svar · 1 182 visningar · startad av Tympanon

Medlem sedan nov. 2004302 inlägg
Frågan#1

Hej, det var ett tag sedan jag postade här, har börjat en civilingenjörsutbildning och det ha funnits en hel del o ta tag i.

Hur är det med det här, avser ordet mikrodator samma som ordet mikroprocessor? Är det i sin tur samma som mikrokontroller?

Hmmmm :)

Kom igen, nån måste ju ha nån gissning?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Alltså... jag tycker det känns snett att du blandar in Mikrodator där. En Mikrodator är väl snarare en avancerad Mikrokontroller? Enligt wiki är en Mikrokontroller en IC krets med diverse saker (som alltså inte är en Mikrodator, för i en dator ingår väl CPU) plus Mikroprocessor.

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrokontroller

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Humor, Danny, humor. :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra Rikard Så minns jag det också dvs att Mikrodator var PC innan den blev det.
En mikroprocessor på den tiden kunde ju vara en sliced 4 bitars som man körde med 16 bitars kod eller typ Z80 som kom med fantastiska 8 bitar. Tyvärr var Zilog så dominerande att man släppte fram intel på den tiden.

Jo tack jag vet att det finns begrepp mikrodator och stordator osv :) ...men en liiiten dator som man har i t ex bilen eller så, det blir väl också en mikrodator (fast då med mer ordagrann betydelse)?

Men vi har en kurs som heter "Konstruktion med mikrodatorer" och i den ska vi bygga robotar, alltås datorer utan både skärm och tangentbord. Det strider lite mot definieringen här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrodator

Precis... det är ju det jag säger... men datanördarna ovan här är ju helt inne på det där med persondatorer mest ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)