webForumDet fria alternativet

Billig 32"

Ljud & bild

14 svar · 722 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Min fina 28" har nu gått sönder och en ny TV måste införskaffas (14" är inte roligt att se på i längden). Har egentligen inga större krav, det viktigaste är väl egentligen priset.

Centrum Zeno 310
Noname

Centrum är väl ingen höjdare, och läser man recensionerna så är det blandade åsikter. Frågan är, är Sibas variant bättre? Centrumen är trots allt en 100Hz och har 3st scartuttag.

Eller ska jag lägga ner mina planer på att få tag i en vettig 32" och satsa på en gammal hederlig 28" istället?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle hellre lägga pengar på äkta plant bildrör än 100 Hz, som vad jag förstått mest blir "smetigt" på billiga apparater. Såg en Samsung 32" WS med platt bildrör för 3995:- (eller nåt i den stilen, under 4000 kr i alla fall) i någon av de stora eldrakarnas reklamblad. Ingen aning om den är bra, men kan ju kanske vara värd att kolla upp. :)

Annars kan man få 29" 4:3 med plant bildrör för runt 2500 kr har jag för mig. Personligen tycker jag att det känns ganska jobbigt att i dagsläget lägga "för mycket" pengar på en CRT.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Centrum som märke är helt okej. Jag har ingen tv av den sorten, men min Centrum Gemini-dvd gick som tåget i tre år (tills jag blev rik och köpte en ny). :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Bättre o lägga pengarna på en CRT än o köpa en så kallad "HD-Redy" plasma/tft som inte kommer klara HD standarden endå

samt hur mycket av ditt tv tittande är på saker i WS. samt när dom inte är i ws får du ju antingen ha förvrängd bild/liten bild / kapad bild.

Nä ja kommer köra på min 28" ett tag till

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tittar bara på WS :) ...tycker ändå man borde vänta lite om man kan, som sagt är det ju inte riktigt klart än med HD. Så man kan köpa sig nåt billigt som duger så länge... jag hoppas min gamla 26" funkar tills det är dags...

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Vi har haft en Centrum TV i nästan exakt 4 år nu och det har inte varit något problem med den. :)

mayday skrev:

samt hur mycket av ditt tv tittande är på saker i WS. samt när dom inte är i ws får du ju antingen ha förvrängd bild/liten bild / kapad bild.

Det mesta jag ser på är i WS, så WS vill jag ha!

Har hört runt lite och det är många som säger att bilden är rätt dålig när man kollar via antenn, går det däremot genom scart så är bilden helt ok. Det mesta jag ser på är via scart, men vafan... beslutsångest!

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Peeer skrev:

Min fina 28" har nu gått sönder och en ny TV måste införskaffas (14" är inte roligt att se på i längden). Har egentligen inga större krav, det viktigaste är väl egentligen priset.

Centrum Zeno 310
Noname

Centrum är väl ingen höjdare, och läser man recensionerna så är det blandade åsikter. Frågan är, är Sibas variant bättre? Centrumen är trots allt en 100Hz och har 3st scartuttag.

Eller ska jag lägga ner mina planer på att få tag i en vettig 32" och satsa på en gammal hederlig 28" istället?

Hur mycket är du beredd att lägga ut för en ny TV, kollade lite snabbt på netonet och om du inte tror dig bli nöjd med en Centrum, så skulle jag välja någon av följande:

Med WS
Sony KV-32CS71 kostar 5490:-, deras Trinitron skärmar är jäkligt bra, har en själv som extra TV som jag är jäkligt nöjd med.
Dessa skärmar släpper igenom mera ljus vilket gör att du får en skarpare bild.

Utan WS
Philips 29PT9020 kostar 5990:-, deras TV-app. med Crystal Clear har även de en grym bildkvalité.

Inkl. frakt så hamnar du på cirka 6000-6500:-, men då kommer du kunna ha någon av dessa apparater i många år framöver.

Var precis på Siba och investerade i den billigaste modellen de hade. Räknar inte med att jag kommer behålla den speciellt länge, så det känns onödigt att slänga ut alldeles för mycket pengar på den. Tack för alla svar!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Vad blev det för något då? :)

@nders skrev:

Vad blev det för något då? :)

Peeer skrev:

Var precis på Siba och investerade i den billigaste modellen de hade.

Dvs den jag länkade till ovan (siba-varianten, inte netonnets). Den har inget märke så vet inte riktigt vad jag ska kalla den. Men den är stor och tung, samt man fick ett "Please remove"-klistermärke på köpet :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

All right, ganska billig var den ju. Undrar hur länge det dröjer innan du gör remove på hela maskinen, du får rapportera.

Hur är det med bild och ljud på en sådan billig kärra?

mvh

Förvånansvärt bra bild ändå får jag säga. Visst, lite grynigt ibland, men inte farligt mycket. Ljudet är ok (varken mer eller mindre)!

För den pengen är den helt klart köpvärd! :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Såg faktiskt intressant ut!! Nästan så man blir sugen på att köpa... säg mig, är den stor (djup) och tung!? Min hurts kanske inte pallar sånt där...

55cm djup och väldans tung. Det är knappast någon liten LCD-skärm vi pratar om.

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)