webForumDet fria alternativet

Spåra oregistrerat kontantkort

Datasäkerhet

5 svar · 2 522 visningar · startad av myrslok

Medlem sedan sep. 2005105 inlägg
Frågan#1

Hej!

Känner ni till om det går att spåra en person som surfar på internet genom ett oregistrerat kontantkort?

Hälsningar Uffe

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

En mobiltelefon har kontakt med olika mastar i olika områden. Det enda man kan spåra vad jag vet är vilka områden vid vilka tidpunkter en telefon/SIM-kort registrerats. Och då får du inte exakta kordinater utan det handlar om marginaler på kilometrar. Denna funktion används ofta vid försvinnanden, så man kan spåra upp vilken mast som registrerade telefonen senast, för att skapa en utgångspunkt för sökandet. Eller kanske för att stärka ett Alibi.

Att veta vem det är som surfat på sidan är nog omöjligt, det enda du troligtvis kan få reda på är vilket telefonnummer det rör sig om. Vem som äger kontantkortet är och kommer förbli anonym om kortet inte är registrerat!

10-4

Medlem sedan juni 2003517 inlägg

Telia har som krav att kontantkortet ska vara registrerat för att de ska tillåta uppkoppling mot Internet.

Kanske andra operatörer inte har det kravet.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså det handlar inte om kilometer

en kund på gamla jobbet utväckla ett system åt Vodafone o telia .... gick o få på en 10m precition om telefonen va påslagen

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Vet att Netcom i Norge redan har ett sådant system i drift och genom detta så kan man spåra deras abonnenter oavsett abonnemangsform dvs. även kontantkort.
Dock så är det inget som de skyltar med av naturliga skäl, så jag är ganska säker att även svenska operatörer har liknande system.
Dock så tror jag att det kan vara svårt för allmänheten att få ut sådan information, det är nog bara polisen som kan få ut denna information när ett brott har begåtts.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Fins för privatpersoner Telia lanserade det för ett tag sen men floppa nog
Frendsfinder hette det O Nej det krävde inte 3G utan gick över gsm

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)