webForumDet fria alternativet

Dra nytt nätverk-funderingar

Nätverk

10 svar · 528 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Har planer på att dra nytt nätverk på firman framöver.
Funderar på detta dels med tanke på hur klåpigt det är i dag & dels med tanke på att uppgradera hela skiten till GBt..

1: Vilken kabel skall man använda?
Kommer att dra en stam med 10 kablar från en punkt till en annan (ca 20 meter) & sen några mindre stammar om ca 3 kablar vardera på ca 50 meter.
Skärmad Cat 6 är min gissning...

2: Switch.. har en 100/100 i dag.. Kommer den att vara kompatibel med GBt-nätverket öht eller slänger man ut den?

3: Nätverkskorten i datorerna... Kommer naturligtvis att uppgradera till GBt-kort, men frågan är om de 10/100 som sitter i nu kommer att lira öht med GBt-nätverket?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg
  1. Du skall använda Cat6 kablar.

2. Du kommer inte att kunna köra i GB fart, men dom flesta gigabit kort klarar 10/100/1000Mbs så du behöver inte uppgraderar alla switchar samtidigt.

3. Ja, om switcharna klarar 10/100/1000Mbs, vilket dom flesta gör.

Om du/ni har ont om pengar så skulle jag prioritera så här:

1. Kablaget till Cat6.
  2. Upgradera/byt ut switcharna till gigabit switchar som klarar 10/100/1000Mbs.
  3. Upgradera datorerna.

Tack GunnarD!

Följdfråga.. Skärmad eller oskärmad kabel?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag skulle nog köra med skärmad.

Beror lite på omgivningen där kablarna kommer att ligga i, hur mycket störningskällor det finns runtomkring. Men jag skulle satsa på skärmade i stamnätet fram till uttagen.

Skärmade är aldrig fel alltså? Tolkar jag dig rätt då?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Skärmade är aldrig fel.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Helt klart skärmande kablar. Kostnadsskillnaden borde vara försummbar mellan oskärmat och skärmat.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jo, skärmade är fel om man inte har något behov för det. Dels för att det är billigare och dels för att det inte ställer några särskilda krav på korrekt montering.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Monteringen är väl det stora problemet med skärmat?
Varför inte köra lite trådlöst. Bra vid kommande inventeringar och ontheflye registreringar.

/R vid Gb kort kan man komma upp i det dubbla eller lite bättre, dock inte över 400. Krävs mycket bättre datorer för det så hastigheten i nätet är inte avgörande.

Lasp skrev:

Varför inte köra lite trådlöst.

Det gör vi redan på några klienter, men det har sina begränsningar.

Skärmad kabel it is then.. Tack för svaren gubbar!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Lasp skrev:

Monteringen är väl det stora problemet med skärmat?
Varför inte köra lite trådlöst. Bra vid kommande inventeringar och ontheflye registreringar.

Altså tror de framgick att hastighet va en sak dom ville kunna maxxa eftersom dom vill köra med gigabit lan

Inte specielt smart o rekomendera något under 100mbit då

Samt skärmade kablar är ett krav nästan om du ska ha hög trafik/hastighet o sedan dra 10st kablar brevid varandra

komplettera med Rack också så smidigt när du ska ändra i nätverket eller dra vidare

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)