webForumDet fria alternativet

Installera inbyggnadsugn

Boende & hem

2 svar · 1 295 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Håller på att montera ihop mitt kök. Nu har jag kommit till ugnen som ska monteras in i skåpet. Ugnen är från Whirlpool och i instruktionsmanualen står det:

Manual skrev:

Viktigt
För permanent anslutning skall även en elektrisk frånskiljare installeras. Frånskiljaren måste ha en omnipolär kontaktöppning på mer än 3 mm. Detta gäller även för nivåbrytare, säkerhetsventiler och reläer. Frånskiljaren skall anslutas direkt till kontaktskruvarna.

Ugnen kommer levererad med en vanlig stickkontakt. Vad säger den där texten er?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Du behöver inte bry dig i denna text, Då det gäller när man ska montera spisen och te.x bygga in kontakten så att man inte kommer åt den, Men för vanliga ändamål så kan man ju dra fram spisen och det antar jag att du kommer att kunna du behöver du inte bry di om den texten...

R/ Te.x hos mig så sitter spisen fast i diskbänken och jag kommer aldig åt kontakten då den e inbyggd bakom och då gäller den texten.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jo precis. Bara man kan bryta på något sätt. Stickkontakt går ju bra, det blir ju brytning om något när man drar ur den! :) Installerade en värmepump åt en bekant, då ska man ju ha säkerhetsbrytare bredvid, men han hade inte tänkt på att köpa någon sådan, men hade däremot ett 16-amperes uttag, så det fick bli det istället. Funkar fint det. En kusin som är elkonsult sade att det går bra (även om det lät som han inte tyckte det var särskilt yrkesmässigt)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)