Hur ansluts UPS:en till datorn?
Det känns spontant som att du har drabbats av en kommunikationskonflikt, både Windows och UPS-programvaran vill tala om hur din UPS mår.
7 svar · 453 visningar · startad av åsaboe
Eftersom EON (fram till för en vecka sedan Sydkraft) börjat leverera strömmen intermittent (litet i alla fall, 2.minutersavbrott var fjärde dag c:a plus "blinkningar" titt som tätt) har jag tröttnat och inhandlade i går en UPS, en sådan här:
http://www.barondator.com/product.php?id=2584
En enkel apparat kanske, men jag fattar noll av vissa saker och bruksanvisningen är skriven för folk som vet hur det funkar (som vanligt numera).
Till problemet; jag kopplade in blykistan i går em, allt flöt fint och programvaran visade till exempel 235 V I/P Voltage och O/P Voltage, 50 Hz IP/Frequensy och 50 Hz O/P Frequency, 15-17% Load Level och 100% Battery Level. Däremot vägrade Kontrollpanelen, Energi, fliken UPS gå med på att det fanns någon. Det brydde jag mig inte så mycket om, tänkte att programmet UPSMON Plus for Windows som hör till UPS:en tar hand om det.
I dag däremot finns UPS:en i Kontrollpanelen, men UPS-programvaran har noll på alla mätinstrument. AVR-mode, Line state och UPS state säger alla normal och OK. :q :q
Gröna lampan på UPS:en lyser, jag har startat om den och datorn men alla instrument visar fortfarande noll. Samma som jag fattar alltså...
I går kväll stängde jag av datorn och lät UPS:en vara inkopplad. Det står något i bruksanvisningen om att ifall inkopplad maskinvara stängs av kan UPS:en slå ifrån på något vis men startar själv när belastning kommer tillbaka.
Jag sitter här och gissar på något fel i kommunikationen UPS - dator, får naturligtvis kontakta säljaren i morgon men tänkte höra om någon av er proffs har något tips?
Hur ansluts UPS:en till datorn?
Det känns spontant som att du har drabbats av en kommunikationskonflikt, både Windows och UPS-programvaran vill tala om hur din UPS mår.
Den ansluts till com-port. När jag skrivit frågan tog jag lunchmacka och kaffe, sånt hjälper och just programkonflikt dök upp. Antagligen har WinXP "tagit över" och lämnat UPSMon ute i kylan. Skall prova att plocka bort UPS:en i Kontrollpanelen och se vad som händer. Har en känsla av att UPSMon sköter jobbet bättre än XP själv om det är en sådan konflikt det handlar om. Verkar troligt eftersom det funkade när XP inte godtog UPS:en och nu tvärt om.
Återkommer med resultat.
Jag är av principen att hellre låta XP sköta saker än tredjepartsprodukter. ;)
Visst man får kanske inte alltid allt skojigt lull-lull, men oftast löses det primära målet och dessutom minskar man risken för att tredjepartsprogramvaran innehåller något som bråkar med XP. ;)
Hehe.. vi får se om din eller min linje vinner Rikard ;)
Det blev i alla fall ingen skillnad när jag tog bort UPS:en i Kontrollpanelen och startade om datorn. Det är möjligt att det behövs en omstart till och kanske omstart av UPS:en också, Bi-Fuelen måste tvättas så det blir lämplig paus nu.
Som sagt, får se om XP eller UPSMon vinner. Jag behöver ju inte nödvändigtvis bli uppringd eller mejlad när strömmen går, brukar märka det ändå om man säger. Men jag tycker det är bra att kunna se laddstatus mm på ett enkelt sätt, inte minst den där loadfunktionen om den nu funkar som jag inbillar mig.
Återkommer efter biltvätt, omstart mm.
Pröva att stoppa och inaktivera UPS-tjänsten i tjänstehanteraren - services.msc. (Uninterruptable Power Supply Service) Det borde återföra kontrollen till programvaran. :)
Tack för den, det hade jag inte tänkt på i första taget. Dock hjälpte det inte, tjänsten var inte igång och kunde inte stoppas. Jag inaktiverade den och startade även om datorn men inte det heller ändrade någonting.
Får ta ett snack med säljaren i morgon. Om nu inte grejorna plötsligt bestämmer sig för att funka igen efter en natts vila, med datorer och deras tillbehör vet man aldrig som bekant... ;)
Nu har jag återfått kontakten med min UPS! :e
Jag hade klickat för Autosearch för att hitta rätt com-port, när jag körde den funktionen letade programmet och stängde sedan dialogrutan utan något felmeddelande, så jag förutsatte att porten hittats. En strötanke att ange exakt port slog mig nyss, jag ändrade till com1 och efter kort letande hittades UPS:en och allt funkar igen.
En sa allri lita på attematiken! ;)