webForumDet fria alternativet

Bluetooth GPS-mottagare

Datorhårdvara

2 svar · 339 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hallå

Jag har en handdator med kartprogram och en gps-mottagare som är sladdansluten. Nu är det så att jag byter bil väldigt ofta och vill slippa ta med hela kablaget varje gång. Därför undrar jag om ni har nått tips på en bra gps-mottagare som ansluter via bluetooth till handdatorn?

Den kommer att användas flera timmar dagligen så den måste ha rätt bra batteritid, iallafall så den räcker en dag, att ladda den över natten är inga problem.

Den måste även fungera till programet Destinator, men vad jag förstått så följer det NMEA-standarden så det borde inte vara något problem.

I övrigt har jag inga direkta krav, självklart ska den ju helst vara så noggran som möjligt och ha bra mottagning. Behöver ingen "värsting" för 3000-4000, måste vara lite ekonomisk tyvärr så ju billigare ju bättre ;)

Inköp kommer ske om ungefär en månad så jag tänkte vara ute tidigt för att få många bra förslag :bire

Medlem sedan juni 200448 inlägg

Jag använder en ifrån Kjell & Company, en eBontek - Bluetooth GPS närmare bestämt.

Jag uppskattar att passningstiden ligger på ungefär 18 timmar. Det följer med både 230 och 12/24 volts laddare. Laddning via 12/24 volts laddaren sker via en USB-kontakt, så mottagaren kan också laddas via en dator.

Troligtvis ska det inte vara några problem att använda den mot Destinator. Handdatorn kan kommunicera direkt via bluetooth eller via simulerad com-port. Fördelen med att köra via simulerad com-port är att du kan använda en bluetooth-handsfree samtidigt som du använder gps-mottagaren. Detta är kanske specifikt för Windows Mobile 2003 SE, det kanske fungerar bättre/annorlunda med andra operativsystem. Detta innebär inte att bägge tillbehören kan användas samtidigt, utan det innebär att man slipper stänga av och sätta på tex gps-mottagren om man använt sig av handsfree:n.

Mottagaren kan max använda sig av 16 kanaler. Mottagaren har tillräckligt bra mottagning så även man kan använda den liggande i handsfacket. Även i tät lövskog har det fungerat bra. Har inte upplevt några problem med noggranheten för vanlig väg-navigering. Den har ingång för extern antenn.

Kallstart tar runt en 20 sekunder innan han är igång.

Kan jämnföra med mottagaren med samma prisnivå på Clas Ohlson, den använder sig endast av 8 kanaler och har en batteritid på 12 timmar. Att en mottagaren endast skulle kunna ta in 8 kanaler tror jag inte är en nackdel för mig, då jag oftast endast får in 6-9 satteliter.

Jag är fullkomlig nöjd med min. Men vad som skiljer mellan min mottagare och snäppet dyrare GlobalSat BT-338 Bluetooth GPS i praktiken kan jag inte svara på. Lycka till med köpet. :)

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Låter jätte bra nikolas_helsing!

Vad jag förstått så är det sällan fler än 8 satelliter är synliga samtidigt så fler än 8 kanaler behövs egentligeninte, men som du säger kan man ibland få in 9. För att navigera utan hödjmått så behövs bara tre satelliter och för höjd fyra.

Än så länge verkar den du rekomenderade vara den bästa av de jag hittat.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)